Ava Bahari är symfonikernas nästa artist-in-residence

I fjol kunde publiken på Konserthuset se en ny stjärna fullkomligt lysa upp scenen – violinisten Ava Bahari. Uppvuxen i Johanneberg har hon de senaste åren studerat i Berlin, men nu får hemstaden möjlighet att höra henne spela regelbundet. Nästa säsong tar hon över som artist-in-residence hos Göteborgssymfonikerna.
– Jag har ju gått på Symfonikernas konserter ända sedan jag var ett litet barn och sett upp till dem som både musiker och människor, säger Ava Bahari.

ANNONS

Det är alltid speciellt att vara med om när en stjärna föds. Möjligheterna som öppnar sig, känslan av att det är något stort som äger rum.

Så var det när violinisten Ava Bahari debuterade som solist med Göteborgs symfoniker för drygt ett år sedan, i Schönbergs violinkonsert. Den förbluffande säkerheten i spelet och det naturliga flödet mitt i det virtuost glimrande, visade en musiker på väg att ta steget upp i världseliten av violinister.

Och nu, ett år senare, tillkännages att Ava Bahari blir nästa säsongs artist-in-residence på Göteborgs konserthus. Tidigare har storheter som Barbara Hannigan, Janine Jansen och Leif Ove Andsnes haft samma uppdrag. Men nu är det alltså en ung musiker uppväxt i Göteborg som får denna möjlighet att över tid utvecklas tillsammans med orkestern.

ANNONS

För mig finns också en stark personlig koppling till konserthuset

När jag intervjuar Ava Bahari över zoom befinner hon sig i Berlin. Här har hon bott de senaste åtta åren, för kandidat-, master- och diplomutbildning vid Hochschule für Musik Hanns Eisler, med den förre konsertmästaren i Berlinfilharmonikerna, Kolja Blacher, som huvudlärare. Nu är hon mitt uppe i slutarbetet inför den avslutande diplomkonserten. Hon kommer att spela Stravinskys violinkonsert, samma verk som öppnar säsongen 2024/25 i Göteborgs konserthus.

– Det känns som en dröm och ett riktigt hedersuppdrag, att få vara artist-in-residence i min egen hemstad, säger Ava Bahari. Det är ju en stor ära och prestigefullt förstås, att återkommande få spela med en sådan topporkester. Men för mig finns också en stark personlig koppling till konserthuset som plats, till staden och till publiken. Jag har ju gått på Symfonikernas konserter ända sedan jag var ett litet barn och sett upp till dem som både musiker och människor.

Ava Bahari i konsert med symfonikerna på Frölunda torg.
Ava Bahari i konsert med symfonikerna på Frölunda torg. Bild: Francis Löfvenholm

Ava Bahari är född 1996 och uppvuxen i Johanneberg, bara uppför backen från Göteborgs konserthus. Hennes pappa är fiollärare och hon började att spela tidigt, i treårsåldern, enligt Suzukimetoden. Ganska omedelbart börjar hon att öva varje dag, men mer som en lek, och så har det fortsatt. Det har blivit 24 år av dagligt övande, men genomgående med en lekfull inställning, också till de svåraste av utmaningar.

ANNONS

En av hennes lärare genom åren är den förre konsertmästaren i Symfonikerna, Per Enoksson. Ava Bahari berättar hur viktig hans undervisning var under tonårstiden, från 14- till 18 årsåldern.

– Han var en av de första som behandlade mig som en vuxen person. Han tog mina åsikter och argument på största allvar, men förväntade sig också att jag skulle ta ansvar för vad jag tyckte och ta mina egna beslut. Han satte sådana krav på mig både som musiker och som person. Han ville att jag skulle nå fram till det jag själv ville få ut av musiken, snarare än att följa hur andra tidigare har gjort. Den sortens undervisning gör att man blir självständig som musiker. Han undervisade mig i att undervisa mig själv.

Det har nog sin betydelse att konserthusbesökarna får se ett yngre ansikte.

Ava Bahari pratar om betydelsen av att tillgängliggöra den klassiska musiken för en yngre publik. Hon berättar om glädjen att få bjuda in sina kompisar från gymnasietiden på Hvitfeldtska.

– Det har nog sin betydelse att konserthusbesökarna får se ett yngre ansikte, som de kan känna igen sig i och som dessutom är härifrån. Kanske tänker en del, ”hon skulle kunna vara en kompis till oss, någon vi kan hänga med”, och sen tar de med fler av sina vänner. Sen handlar det förstås om vilken musik som spelas. Det är viktigt att våga kombinera ovanligare och mer samtida stycken med etablerade verk som Sibelius violinkonsert. Den kommer jag att framföra under nästa säsong, förhoppningsvis på ett sätt som känns nytt och fräscht.

ANNONS

Så hur gör du det? Hur närmar du dig Sibelius på ett personligt vis?

– Här tror jag på ”less is more”, säger Ava Bahari. Målet är inte att stå ut eller vara annorlunda, utan att hitta en egen röst genom respekten för materialet. Men lika viktigt är det att vara i dialog med musikerna i orkestern och med salen. Det är detta som gör musiken: att man skapar tillsammans.

LÄS MER:Recension: Ava Bahari med GSO

LÄS MER:Recension: Ava Bahari med GSO

Fakta: Ava Bahari

Ava Bahari är född 1996 och uppvuxen i Johanneberg.

Säsongen 2024/25 är hon artist-in-residence hos Göteborgs symfoniker och kommer att vara solist i violinkonserter av Igor Stravinsky och Jean Sibelius, samt framträda i kammarmusikformat, i musik av Dmitrij Sjostakovitj och César Franck.

Framöver väntar också konserter med bland andra Tokyo Symphony Orchestra och Philharmonia Orchestra London

ANNONS