Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Alexander Abdallah, Philip Lithner, Ana Stanisic och Lilja Fredrikson i "Oscar Liljas försvinnande" på Malmö stadsteater. Pressbild.

Även Sara Bergmark Elfgren är en vampyr

Ungdomlig besatthet respektive ungt utanförskap gestaltas i Sara Bergmark Elfgrens och Minna Krooks nya pjäser. Båda gör samtida versioner av klassiska skräckromantiska gestalter, den ena av vampyren och den andra av Frankensteins monster.

Det är tidigt 1990-tal. Fyra unga personer med konstnärliga ambitioner börjar på en folkhögskola ute i skogen. I närheten finns en övergiven herrgård där de träffar den geniförklarade Oscar Lilja. En självförbrännande poet på jakt efter beundrare? Eller en vampyr som behöver ungt kött?

- Jag tror att många som skriver, kan känna sig som vampyrer. Att säga att det är något som jag inte upplever hos mig själv vore att ljuga. Men jag tror att det är något som alla människor måste hantera: hur man förhåller sig till andra, vad man tar och vad man ger tillbaka, säger Sara Bergmark Elfgren.

- Framför allt i dag när det handlar så mycket om att ta för sig, att man minsann förtjänar vissa saker – men på bekostnad av vem?

Sagoväsen i dag

Tidigare i vinter hade hon premiär på kortfilmen "Vi finns kvar" på Göteborgs filmfestival, en fejkad dokumentär om sagoväsen i det moderna samhället.

Även om hon vid det här laget är en erfaren berättare, framför allt som författare, men också med erfarenhet från film, serier och snart även dataspel, debuterar hon nu som dramatiker med "Oscar Liljas försvinnande" på Malmö stadsteater, en föreställning som bottnar i klassiska vampyrberättelser som "Dracula" och "Carmilla".

På Uppsala stadsteater har regissören Minna Krook i stället gjort sin egen version av Mary Shelleys klassiker i "Frankensteins r-r-rädda monster", en föreställning som vänder sig till åttaåringar och uppåt, och som handlar en övergiven varelse som blir monster i andra blickar.

TT: Varför är det så tacksamt att närma sig utanförskap via Frankensteins monster?

- Jag tycker ofta att outsiders är intressanta. Det är en styrka i att vara annorlunda. Jag tror att publiken kanske kommer att tycka mest om monstret när föreställnigen är slut. Det är oerhört rörande, säger Minna Krook.

I april har Sara Bergmark Elfgren urpremiär även på sin dramatisering av Selma Lagerlöfs novell om en trollunge, "Bortbytningen", på Unga Dramaten i Stockolm. Hon tycker att hon är originalet trogen men har också skrivit om och skrivit till.

- Här är trollungen äldre än i novellen, 13 år och på väg in puberteten. Snart är han inget barn längre, och vad händer då?

Tekniskt avancerad

"Oscar Liljas försvinnande" riktar sig till både vuxna och unga och utspelas på flera olika tidsplan, vilket blir möjligt med hjälp av filmprojektioner gjorda av scenkonstkompaniet Bombina Bombast i en uppsättning som Malmö stadsteater beskriver som en av teaterns mest tekniskt avancerade någonsin. Precis som Selma Lagerlöf intresserar sig även Sara Bergmark Elfgren för starka känslor och för det övernaturliga.

- För mig handlar "Oscar Liljas försvinnande" mycket om att vara ung och vilja gå upp i något som är större än en själv. Det kan vara kärlek, konst eller musik eller något annat, men handlar om en längtan efter att både finna sig själv och förlora sig i någonting. Det finns något väldigt vackert, skört och starkt i det, men det kan också slå över i destruktivitet, i att man tappar bort sig själv fullständigt.

"Oscar Liljas försvinnande" har urpremiär på Malmö stadsteater och "Frankensteins r-r-rädda monster" på Uppsala stadsteater, båda den 9 mars.