Sam Kabodvand, Kevin Bang, Liam Kalevi och Frida Jernspets skapade innehåll till appen Tiktok tillsammans med The Mamas, som en del av skivbolaget Universals Tiktok-satsning.
Sam Kabodvand, Kevin Bang, Liam Kalevi och Frida Jernspets skapade innehåll till appen Tiktok tillsammans med The Mamas, som en del av skivbolaget Universals Tiktok-satsning. Bild: Janerik Henriksson/TT

"Måste vara på Tiktok om man vill hänga med"

Kritiserad av Donald Trump och förbjuden på SVT:s mobiler – den populära appen Tiktok har hamnat i hetluften för sina kopplingar till Kina. Samtidigt fortsätter svenska Tiktok-stjärnor att "skapa content" som aldrig förr.

ANNONS

Det är sensommar på Djurgården i Stockholm. På ett hotell har flera svenska Tiktok-kändisar samlats för att tillbringa några veckor med att skapa innehåll på initiativ av Universal Music. Skivbolaget kallar ungdomarna för kreatörer och bjuder in sina egna artister, som får uppträda, koreografera danser och delta i aktiviteter. Bland gästerna finns Melodifestivalvinnarna The Mamas, popgruppen Dolly Style och rapparen Pabi.

Kevin Bang började lägga upp klipp på Tiktok i januari. På en och en halv månad fick han 100 000 följare – nu är han uppe i över 380 000. Tillsammans med Sam Kabodvand, Liam Kalevi och fem andra Tiktok-kändisar blev han rekryterad till det så kallade Universal Mansion.

ANNONS

– Man är inte van vid den här typen av "content", man kör oftast själv hemma. Det blir ett annat tänk, det är kreativare och roligare, säger Kevin Bang.

På plats är också Frida Jernspets, som började satsa seriöst på Tiktok efter 100 000 följare – nu är hon uppe på 183 000. 19-åringen är inte en av deltagarna, utan arbetar för skivbolaget.

– Det är nästan de osminkade videorna som funkar bäst, när man står i ett par håliga mjukisbyxor med en oboyfläck på tröjan, och bara kör sin grej. Det är mer avskalat, naket och ärligt på Tiktok, konstaterar hon.

Bannlyst

Den populära appen har blivit en viktig spelare i musikbranschen och har varit en språngbräda för flera stora artister. Det mest kända exemplet är hiphopartisten Lil Nas X, vars låt "Old town road" blev populär tack vare virala klipp på plattformen.

– Jag tror att de äldre märker att man måste vara på de här apparna om man vill hänga med. Det snackas om Tiktok hela tiden, säger Kevin Bang.

Men appen är omdiskuterad. Tiktok ägs av det kinesiska företaget Bytedance och de kinesiska kopplingarna gör att det finns misstankar om att användarnas data är tillgängliga för kinesiska myndigheter. Bytedance tillbakavisar dock sådana påståenden.

ANNONS

SVT och SR har förbjudit appen på sina tjänstetelefoner, Indien har bannlyst Tiktok och USA:s president Donald Trump undertecknade den 14 augusti en order som ska förbjuda appen om den inte säljs till en amerikansk ägare inom tre månader.

Vill inte prata om Trump

Inför den här intervjun meddelade Universals presskontakt att bolaget inte kommer att svara på frågor som rör Donald Trumps uttalanden. När TT frågar Tiktok-kändisarna om hur de ser på Kinakopplingarna kommer svaret snabbt:

– På det får vi säga tack för frågan, men vi kommer inte att besvara det i dag. Vi känner att vi vill hålla oss utanför det, säger Frida Jernspets.

Musikbranschforskaren Daniel Johansson är inte förvånad över Universals initiativ att samarbeta med Tiktok-kändisar. Han kallar Tiktok för en "viralmaskin på stereoider" – algoritmerna gör det möjligt för användare att bli kända över en natt. Det blev han själv varse om när hans nioåriga dotter startade ett konto om spel, som på två veckor fick nästan tre miljoner visningar.

TT: Hur viktigt är Tiktok för artister?

– Det är oerhört viktigt om man vill nå den yngre målgruppen. Inte från ett intäktsperspektiv, man tjänar inte speciellt mycket pengar på det, det handlar mer om marknadsföring, säger han.

Illojala användare

Daniel Johansson förmodar att Tiktoks format med snabba musikvideor, där musiken egentligen bara ackompanjerar det egentliga innehållet, är här för att stanna. Samtidigt tror han att debatten kring Kinakopplingarna kommer att påverka företaget negativt.

ANNONS

– Det räcker inte med att Bytedance säger “Nej, den kinesiska staten tar inte del av vår data”, jag tror de kommer att bli tvingade att separera bolagen tydligt. Antingen genom att sälja, fixa andra ägarstrukturer eller skapa någon form av insyn, säger han och tillägger:

– Appanvändare är ganska illojala. Om det samtidigt som det blir begränsningar dyker upp en konkurrent som fungerar lika bra eller bättre finns det en risk att Tiktok tappar användare, att det blir som med Myspace eller Lunarstorm en gång i tiden, säger han.

Sofia Sundström/TT

Den kinesiska appen Tiktok har blivit en viktig spelare i musikbranschen. 'Det är inte på radio som man lyssnar på musik längre. Nu är barnen vana vid att lyssna på låtar som är 15 sekunder, man orkar inte lyssna längre', säger Frida Jernspets.
Den kinesiska appen Tiktok har blivit en viktig spelare i musikbranschen. "Det är inte på radio som man lyssnar på musik längre. Nu är barnen vana vid att lyssna på låtar som är 15 sekunder, man orkar inte lyssna längre", säger Frida Jernspets. Bild: Janerik Henriksson/TT
The Mamas besökte Universal Mansion.
The Mamas besökte Universal Mansion. Bild: Janerik Henriksson/TT
'Tiktok'-profilerna Eliott Malhottra, Felicia Brundin, Sam Kabodvand, Joel Glantz, Ida Thorsell, Kevin Bang och Ida Karlsson får danslektioner av The Mamas.
"Tiktok"-profilerna Eliott Malhottra, Felicia Brundin, Sam Kabodvand, Joel Glantz, Ida Thorsell, Kevin Bang och Ida Karlsson får danslektioner av The Mamas. Bild: Janerik Henriksson/TT

Fakta: Tiktok

Tiktok är en applikation där användarna skapar och delar korta filmklipp, ofta tillsammans med musik. Tiktok ägs av det kinesiska teknikföretaget Bytedance, som först lanserade appen i Kina 2016, med namnet Douyin. Bytedance köpte i november 2017 upp en liknande musikapplikation, Musical.ly, som sedermera integrerades med Tiktok.

Tiktok är en av världens snabbast växande sociala medier-plattformar, och enligt analysföretaget Sensor Tower passerade Tiktok i april i år 2 miljarder nedladdningar världen över.

Moderbolaget Bytedance fördubblade sin omsättning mellan 2018 och 2019, från 7,4 miljarder USA-dollar till 17 miljarder dollar, och gjorde en vinst på tre miljarder dollar enligt CNBC.

Internetstiftelsens rapport "Barnen och internet 2019" visade att Tiktok framför allt är populär i mellanstadiet, där den då användes av 39 procent i Sverige. Sett över det hela undersökta åldersspannet, 11–19, är det betydligt fler flickor än pojkar som använder Tiktok.

Det kinesiska ägandet har gjort appen till en världsangelägenhet. Donald Trump hotar med ett förbud mot appen i USA, och ett förbud har redan blivit verklighet i Indien.

ANNONS