Amazon vill locka användare till sin strömningstjänst. Arkivbild.
Amazon vill locka användare till sin strömningstjänst. Arkivbild.

Amazon tar upp kamp med Netflix

Kriget om videoströmningstjänsternas användare i USA blossar upp på allvar. E-handelsjätten Amazon stöper om sin tjänst Prime Video och erbjuder den till ett lägre pris än Netflix.

ANNONS
|

Amazon lanserade sin strömningstjänst för fem år sedan, men fram till nu har den enbart varit tillgänglig för användare som är medlemmar i Amazons så kallade Prime-program som kostar 800 kronor om året.

Nu kommer Prime Video att erbjudas separat, och Prime-abonnemanget (som inkluderar gratis frakt och tillgång till Amazons musiktjänst) kommer även att kunna betalas månadsvis i stället för årligen, skriver Variety.

- Det är nästan förvånande att de inte gjort så här tidigare. Det måste ju ha varit ett hinder för dem att inte tidigare ha erbjudit månadsprenumerationer. Det här handlar om att de vill få fler abonnenter, säger Daniel Åberg, skribent på sajten TVdags.

I likhet med andra strömningstjänster som Netflix och Hulu har Amazon på senare år investerat i egenproducerade tv-serier som "Transparent", "Mozart in the jungle", "Bosch" och "The man in high castle". I Sverige har ett flertal av dessa serier köpts in av tjänster som Viaplay och HBO Nordic.

ANNONS

Ytterligare ett trumfkort Amazon hoppas kunna locka användare med är Woody Allens kommande serie – hans första tv-serie någonsin – som har premiär på Prime Video. Dessutom är Amazon hemvisten för nya tv-serien med de tre tidigare "Top gear"-profilerna Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May, premiär senare i år.

ANNONS