”Hon hade änglavakt”

ANNONS
|

Flickan går i fjärde klass i Internationella skolan på Guldheden och bor med föräldrar och storebror i Linnéstaden.

Efter skolan är hon på fritidsklubben för att strax efter fyra på eftermiddagen ta 6:ans spårvagn från Wavrinskys plats och åka hem på egen hand.

Måndagen den 25 oktober hände det som många varnat för.

Flickan, som inte vill att GP skriver ut hennes namn, var på väg till sin hållplats när en spårvagn kom från Sahlgrenska. Hon varken såg eller hörde vagnen utan gick rakt ut på spåren, blev påkörd och fastnade.Först efter en halvtimma kunde spårvagnen lyftas bort och redan i ambulansen konstaterades att flickan var allvarligt skadad. På Sahlgrenska hölls hon nedsövd i fyra dygn.

ANNONS

–Läkarna upptäckte skador på hennes lungor och lever. Dessutom var båda benen svårt sargade, berättar mamman som tycker dottern har återhämtat sig förvånansvärt snabbt.

Hoppas på förändringar

Efter flera operationer och hudtransplantationer mår flickan nu så pass bra att hon i helgen får åka hem på några timmars permission.

Hon har flyttats till Drottning Silvias barnsjukhus och läkarna där har lovat att hon ska bli helt återställd.

–Vi hoppas att hon kan vara utskriven före jul. Men det kommer att dröja betydligt längre innan vi låter henne gå hem från skolan själv.

Liksom andra föräldrar och personalen på Internationella skolan tycker flickans mamma att trafikmiljön vid Wavrinskys plats är väldigt farlig. Hon efterlyser ljudsignaler för alla spårvagnar som närmar sig.

–I dag finns knappar att trycka på för att stoppa bilarna vid övergångsstället. Men för att passera spårvagnsspåren finns inget liknande, inte ens en varnande lampa som blinkar eller en ljudsignal.

Mamman hoppas att dotterns allvarliga olycka kan föra något gott med sig och ser fram emot Trafikkontorets utredning.

–Hon hade änglavakt. Nu måste något göras innan det händer en ännu värre olycka, säger hon.

Efter olyckan den 25 oktober lovade ansvariga på Trafikkontoret att utreda om det är lämpligt med någon sorts varningssignal på Wavrinskys plats.

Enligt GS Spårväg har säkerheten redan blivit bättre på hållplatserna, vilket avspeglas i färre olyckor. Antalet svårt skadade eller dödade har minskat sedan början av 2000-talet.

År  Dödade   Svårt skadade

2000 3 22

2001 1 24

2002 0 20

2003 2 32

2004 1 16

2005 3 20

2006 2 13

2007 1 9

2008 0 11

2009 2 16

2010 (t.o.m. augusti)   3 10

Källa: Trafikkontoret, Göteborgs Stad

ANNONS