Elva framgångsår med Harry Potter har satt spår i filmbranschen. I Hollywood försöker filmbolagen kopiera framgångsreceptet bakom Rowlings varumärkesbygge, och i Harrys hemland har filmmagin satt fart på tillväxten.
Läckande tak och en unken lukt, som i en gammal skola. Så beskriver producenten David Heyman arbetsmiljön i Leavesden studios norr om London under inspelningen av den första Harry Potter-filmen. Nu har filmbolaget Warner köpt anläggningen och ska bygga om den för en miljard kronor.
Leavesdens nya liv är bara ett exempel på hur Harry Potter har blåst liv i den brittiska filmbranschen. Sammanlagt ska Warner ha pumpat in mer än 20 miljarder kronor i den brittiska filmindustrin, pengar som har gjort Storbritannien till ett filmland att räkna med.
Ett annat exempel är specialeffekter. I film nummer två ville filmskaparna ha häftigare effekter än de hade råd att köpa från de etablerade amerikanska företagen. Man anlitade billigare brittiska förmågor, och lade därmed grunden för en brittisk effektindustri som numera anlitas till Hollywoodfilmer.
Från brittiskt håll har man välkomnat den positiva uppmärksamheten. De utländska investerarna har fått både skattelättnader och en lagändring för att barnskådespelarna ska kunna jobba längre skift. Och det har gett resultat: senaste "Pirates of the Caribbean"-filmen, "X-men: First class" och nästa Batmanfilm är delvis inspelade i Storbritannien.
I Hollywood pågår en febril jakt på "nästa Harry Potter", som kan generera nya miljardintäkter. Enligt Susan Gunelius, som har skrivit en bok om varumärket Harry Potter, har bland annat "Twilight" har hämtat sina marknadsföringsstrategier från JK Rowling, en pionjär inom sociala medier.
När Susan Gunelius får höra om Svenskt Näringslivs rapport, där en kurs om Harry Potter och hans världar användes som exempel på utbildning som inte ger jobb, skrattar hon.