Här ska nätmobbningen stoppas

ANNONS
|

Julia Tegelberg ritar två händer som sträcks ut mot varandra.

– Det är lätt att se om någon blivit slagen. Men om någon läst en elak kommentar som sårar precis lika mycket upptäcks det inte lika lätt, säger hon.

Runtomkring henne sitter elever från klass två till åtta och målar med penslar och kritor i klara färger. Det är temadag för Montessoriskolan Casas projekt "Trygg på nätet". Satsningen på att förebygga nätmobbning startades för ett år sedan, på initiativ av elevrådet. Sedan dess har frågan diskuterats på klassråd, personalmöten och möten med föräldrarna, berättar specialpedagog Helena Jacobsson.

– Vi vill vara med eleverna ute på nätet. Det måste vara elever, föräldrar och skola som jobbar tillsammans, i ett team, säger hon.

ANNONS

Med hjälp av enkäter har elevrådet undersökt och visat de vuxna hur eleverna använder sociala medier. Åttondeklassarna har hållit lektioner för mellanstadieeleverna om kränkningar på nätet. Dagens kreativa övningar avslutas med öppet hus för föräldrarna och en föreläsning med psykologen Sofia Berne, som skrivit en bok om nätmobbning. Helena Jacobsson säger att det är viktigt att eleverna vet var gränsen går på nätet.

– Det är klart att ungdomarna ska vara på nätet. Det är deras arena. Men vi vill hjälpa dem att förstå hur stora konsekvenser något de skriver kan få, säger hon.

– Testa en gång till!

Ute på skolgården ger Oskar Thelandersson instruktioner till Ville Sjölund, som slänger sig ner på gräset. I pjäsen som eleverna skrivit själva har en person lagt ut en bild på Instagram, och fått en elak kommentar. När en kompis ska säga till lärarna blir den fälld av en annan elev. Teatergruppen vet hur nätmobbning kan se ut.

– Jag vet en person som fick en taskig kommentar på en bild. Den personen la inte upp något på fyra månader efteråt, säger Oskar Thelander.

På Snapchat försvinner bilder och kommentarer snabbt. På Instagram kan de ligga kvar. Elaka kommentarer är även vanliga på Ask, där det går att ställa frågor anonymt, berättar eleverna. De tycker att det är viktigt att prata om nätmobbning i skolan. Amanda Serrander menar att det är bra att lärarna försöker att förstå hur nätet fungerar, så att de upptäcker om någon råkar illa ut.

ANNONS

– Lärarna håller koll på om någon blir mobbad i skolan. Det ska vara samma sak med nätet, säger hon.

ANNONS