Vi hoppas att de nya omlottzonerna kan bidra till att fler väljer att resa kollektivt, skriver Lisa Nordberg.
Vi hoppas att de nya omlottzonerna kan bidra till att fler väljer att resa kollektivt, skriver Lisa Nordberg. Bild: Maria Blanco

Vi utgår från områden som ligger närmare från zongräns

I oktober 2022 beslutade nämnden att tre nya omlottzoner skulle införas, skriver Lisa Nordberg i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Replik

19/8 Varför har vi inga omlottzoner i Lerum, Västtrafik?

Vi förstår att det kan kännas orättvist för de områden som upplever sig hamna på andra sidan gränsen. I maj 2022 fick Västtrafik i uppdrag från infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden att presentera ett förslag för korta enkelresor över zongränserna.

I oktober 2022 beslutade nämnden att tre nya omlottzoner skulle införas i Mölnlycke, Kungälv och södra Ale. Bakgrunden till förändringen är att vi har utgått från de tätorter och områden som ligger 1-2 kilometer från zongräns.

Biljettpriserna bestäms av infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden. Vi finansieras till hälften med skattemedel och till den andra hälften med biljettintäkter. Det är viktigt att täcka kostnaderna för att driva och utveckla kollektivtrafiken. Vi hoppas att de nya omlottzonerna kan bidra till att fler väljer att resa kollektivt och hållbart.

ANNONS

Lisa Nordberg, avdelningschef kundstrategi Västtrafik

LÄS MER:Västtrafik inför omlottzoner i Kungälv, Ale och Mölnlycke – priser halveras

LÄS MER:Efter kritiken: Fem hållplatser blir omlottzoner

ANNONS