Insändarskribenten beskatta högt bilar som väger över 1,5 ton.
Insändarskribenten beskatta högt bilar som väger över 1,5 ton. Bild: Pontus Lundahl/TT

Vanliga bilister står för notan för omställningen

Att ta sig till sig till sitt arbete eller köra sina barn till aktiviteter får inte även det bli en klassfråga! skriver signaturen Spelar inte padel.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Skenande bränslekostnaderna beror på att vi ska ta hänsyn till miljön. Det är möjligen rimligt. Målet har ju länge varit att ”30 kronor milen och 2030 ska bensin och dieselbilar inte längre produceras”.

Det kommer innebära att färre kommer att ha råd att köpa eller leasa bil som transportmedel. Har de styrande löst frågan om alternativa sätt att komma till arbetsplatser, förskolor, skolor med mera till dess?

Vad som är intressant utöver det är vem/vilka som fortfarande ska vara ”bilägare”? Tjänstemän som redan har förmåner med hög lön och andra förmåner? Har den delen av befolkningen större rätt att köra bil? Varför ska tjänstemän ha lägre kostnad för sitt privata bilkörande? Inkonsekvent!

ANNONS

Samtidigt som det pratas högt om hur dagens bilar är miljöbomber tillverkas det större och större bilar. Tyska bilar med vikt uppåt 2,5 ton är numera vardagsmat. Som innebär miljöpåverkan för tillverkning och slitage på vägar.

Ska omställningen till mer miljövänligare fordon vara trovärdig måste fler åtgärder genomföras: förbjud tjänstebilar, beskatta nyproducerade fordon över 1,5 ton hårt.

Utöver det bör de styrande subventionera köp/leasing av miljövänliga bilar för vanliga löntagare. Kategorin som behöver ta sig till sina arbetsplatser och aktiviteter för sina barn.

Som det är nu, är det bara ”vanligt” folk som får stå för notan av omställningen. Alla har inte råd att köpa bilar för en halv miljon eller leasa ett miljövänligt fordon för 3 000 kronor i månaden.

Att ta sig till sig sitt arbete eller köra sina barn till aktiviteter får inte även det bli en klassfråga!

Spelar inte padel

LÄS MER:Tryck att stoppa nya bensin- och dieselbilar

LÄS MER:Prognos: Var tredje såld bil går på el

ANNONS