Barken Viking.
Barken Viking. Bild: Olof Ohlsson

Vad kommer brofiaskot att kosta oss?

Det hela slutar nog med att man behöver "såga isär broklaffen" och höja den i två delar mot pylonerna så att man får en segelfri höjd värd namnet, skriver Hans-Erich Christenson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Apropå det faktum att Barken Viking inte kan renoveras i Göteborg utan måste bogseras till Falkenberg undrar man ju i sitt stilla sinne vad de beslutande i Göteborg tänker på när de fattar sina beslut. Den höj- och sänkbara bron ”var ju himla fräck”.

Inte så fräckt däremot, att varken Barken Viking eller Ostindiefararen Götheborg klarar av att passera den nya bron och att Viking måste bogseras ner till Falkenberg helt i onödan för att bottenmålas, när det finns ett varv några hundra meter uppströms. (Götheborg kan ju gå för egen maskin.)

Dessutom klarar inte båtuthyrningen vid Järnmalmsgatan den segelfria höjden med sina segelbåtar.

ANNONS

Detta påminner om biltvätten på Kungsportsavenyn, linbanan, kamelfarmen, Gobigas, och så vidare – man fattar ett beslut som i slutändan inte bara kostar eventuella arbetstillfällen utan också skattebetalarnas pengar i onödan.

Det hela slutar nog med att man behöver "såga isär broklaffen" och höja den i två delar mot pylonerna så att man får en segelfri höjd värd namnet, för hur mycket kommer det att kosta HIGAB (skattebetalarna) att flytta Viking till frihamnen, montera ner 18 rår och överdelen av masterna så man kommer under Älvsborgsbron och sedan dra den till Falkenberg och tillbaka montera på masterna igen?

Hans-Erich Christenson

LÄS MER:Barken Viking renoveras i Falkenberg – i stället för en kilometer bort

ANNONS