När jag kom till hållplatsen haltande och gråtande ser jag att den ska gå om en minut och då jag inte är helt klartäckt och bara ville hem för att ta starkare smärtstillande så missade jag att köpa biljett före påstigning
När jag kom till hållplatsen haltande och gråtande ser jag att den ska gå om en minut och då jag inte är helt klartäckt och bara ville hem för att ta starkare smärtstillande så missade jag att köpa biljett före påstigning Bild: Henrik Jansson

Vad hände med medmänskligheten, Västtrafik?

När jag kom till hållplatsen haltande och gråtande ser jag att den ska gå om en minut och då jag inte är helt klartänkt och bara ville hem för att ta starkare smärtstillande så missade jag att köpa biljett före påstigning, skriver Marie.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Jag tycker det är bra att Västtrafik skärper och ökar sina biljettkontroller då det är ett stort och kostsamt problem. Men samtidigt så får de ju inte tappa fingertoppskänsla och medmänskligheten i sin jakt på pengarna.

Jag åker bara buss eller spårvagn när vädret är för illa för att cykla, då jag har astma och allergi. För fem månader tillbaka råkade jag ut för en cykelolycka och skadade mitt knä svårt. Sedan dess har jag haft stora smärtor och rörelsebegränsningar och fått nyttja lokaltrafiken oftare. Jag köper alltid enkelbiljett vilket man lätt kan kolla upp i min kontohistorik hos Västtrafik och deras To Go app om man nu skulle vilja.

ANNONS

Vissa dagar kan det ha blivit både 3 och ibland 4 enkelbiljetter à 36 kronor då det kan varit läkar- eller rehabbesök utöver t/r från arbete men alltid köpt biljett oavsett.

Nu till själva skämskudden. Jag har nu fått mitt liv första tilläggsavgift och trots att jag är medveten om att man ska lösa biljetten innan man går på fordonet så anser jag att jag ändå skulle falla under kategorin förmildrande omständigheter med min skada och rörelsebegränsning. Det ansåg inte Västtrafik så jag överklagade tilläggsavgiften och beskrev att jag på grund av mitt hälsotillstånd hade varit hos läkaren och fått ett tufft besked. När jag kom till hållplatsen haltande och gråtande ser jag att den ska gå om en minut och då jag inte är helt klartäckt och bara ville hem för att ta starkare smärtstillande så missade jag att köpa biljett före påstigning.

När jag satt mig öppnade jag To Go-appen för att köpa en biljett och cirka tre sekunder senare stod det två kontrollanter där. Den ena verkade njuta av att sätta dit folk och med en attityd som tyvärr säkert behövs i vissa fall men knappast med mig och speciellt inte där och då.

De ville se mitt färdbevis vilket jag av för mig förklarliga skäl inte hunnit köpa än. Jag visade dem telefonen med den öppna To Go appen och sa jag håller på och kan köpa medan de ser på men det gick icke minsann och jag som satt helt rödgråten med tårar fortfarande i ögonen och förklarade att ni ser väl att jag är helt förstörd och jo jag vet reglerna med köp innan påstigning. Jag sa att ni kan titta i min telefon, jag har köpt biljett en gång tidigare i dag så varför skulle jag chansa nu.

ANNONS

Men ingen pardon och pang så kom det en tilläggsavgift på 1500 kronor, tack för den.

I min överklagan skickade jag med såväl läkarintyg, bevis på läkartider och läkarbesök samt att de kunde kolla mitt kontohistorik för att visa att jag är en betalande resenär. Avslaget på min överklagan kom bara två dagar senare där de inte ansåg att min situation var förmildrande och att tilläggsavgiften var korrekt utfärdad och ska betalas i sin helhet.

Som en person som jobbat inom diverse olika människoinriktade servicejobb i 30 + år så är jag förskräckt över vart vi är på väg om man ska sätta dit alla oavsett rådande omständigheter i jakten på pengarna.

Nu är det slut för min del med att försvara er Västtrafik.

Skäms på er Västtrafik.

Marie

ANNONS