Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: PONTUS LUNDAHL / TT
Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Upprörande skolvinster

Kan ni begripa detta fullkomligt bisarra och fruktansvärda faktum att hundratals miljoner kronor i skattemedel sipprar ut i fickorna på aktieägare och välfärdskapitalister? skriver HP Tran.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

1992 genomfördes friskolereformen i Sverige av regeringen Carl Bildt. Det innebar bland annat att fristående skolor skulle få skolpeng från kommunen för varje elev. Skolpeng är det belopp ur skattemedel som skolor, både kommunala och fristående, får för varje elev de lyckas locka till sig. Ju fler elever en skola har, desto mer pengar skall de få för att bedriva sin verksamhet. Inga konstigheter där egentligen.

Tills friskolekoncernerna växte till sig, expanderade och bestämde sig för att maximera sin vinst.

Nu, snart 28 år senare, har vi skapat ett omättligt, frossande monster i den svenska skolmarknaden. I augusti i år noterades att de svenska friskolejättarna Academedia och Engelska skolan (IES) har gjort en sammanlagd vinst nära en halv miljard (500 000 000) kronor. Och hur har de fått dessa pengar? Jo, det är ju från skolpengen. Och skolpengen kommer från… skattemedlen!

Ju mer jag tänker på saken, desto mer rasande och förtvivlad blir jag.

Kan ni begripa detta fullkomligt bisarra och fruktansvärda faktum att hundratals miljoner kronor i skattemedel, alltså våra skattemedel, sipprar ut i fickorna på aktieägare och välfärdskapitalister?

Och ännu mer obegripligt är det att våra riksdagspartier, både till vänster och höger (undantag Vänsterpartiet), är positiva till det nuvarande trasiga system vi har. Man är så pass överens i denna fråga att man väljer att inte ens diskutera saken.

Ju mer jag tänker på saken, desto mer rasande och förtvivlad blir jag. Om nu politikerna menar allvar med att de vill ha en likvärdig skola, en skola i världsklass, en skola för alla – då tycker jag att de ska börja med att fixa det nuvarande systemet och den destruktiva skolmarknaden!

HP Tran

lärare på Vättleskolan