Replik
23/1 Inget ytterligare stopp längst med väg 158
18/1 En ny busshållplats borde vara självklart
Vill man vara ett attraktivt alternativ krävs tillgänglighet, i Västtrafiks fall hållplatser i anslutning till bostadsområden och goda kommunikationer till centrumbildningar. Därför är en komplettering av pågående vägutbyggnad med en hållplats vid gång- och cykelvägsundergången Skalldalsvägen/Klåvavägen given.
X2 kallas expressbuss men är knappast värd namnet till skillnad från X3. Från den nuvarande ändhållplatsen Snipen till hållplatsen Lyckhem är det ca 5,8 kilometer och 12 hållplatser, alltså i genomsnitt ett stopp per 480:e meter. Först efter Radiomotet blir det glesare mellan stoppen, men då är bussen nästan inne i stan.
82:an är absolut inget alternativ om ”man inte vill gå hela vägen till Hovås nedre”. Svaret visar på viss probleminsikt, vi vill inte behöva gå eller ta bilen till Hovås nedre för att åka buss. Vist kan ett stopp till fördröja bussen ett par minuter, men även om vi tar oss till Hovås nedre och stiger på där tar det ju litet tid. Knappast ett bra argument mot en ny hållplats.
Att hänvisa oss till linje 82 är närmast ett hån. Linjen trafikeras två gånger per timma i vardera riktningen och går endast mellan Brottkärr och Marklandsgatan. För ett antal år sedan gick linjen oftare och dessutom in till Göteborgs centrum, men inte nu längre. Det är något att tänka på när Brottkärr har börjat att bebyggas med grupphus och flerfamiljsbostäder.
Tänk om Västtrafik, tänk framåt och framför allt gör rätt och skapa en hållplats!
Skalldalsbor
LÄS MER:Västtrafik: Synliga kontrollanter motverkar fuskåkning
LÄS MER:Lisa har sett till att väntan på bussen blir mer trivsam