Dagens containerfrakt kan ju liknas vid dåtiden och SOIC:s affärsidé att man handlar varor ifrån Kina, skriver insändaren.
Dagens containerfrakt kan ju liknas vid dåtiden och SOIC:s affärsidé att man handlar varor ifrån Kina, skriver insändaren. Bild: Olof Ohlsson

Starta Svenska Ostindiska Companiet på nytt

GreenCarrier kunde starta upp SOIC igen som ett dotterbolag och blåsa liv i seglen, skriver Carl Börjesson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Som vi kunde läsa i GP 16/2 har GreenCarrier köpt ostindiefararen Götheborg och SOIC:s rättigheter. Tanken slog mig en dag varför finns inte Svenska Ostindiska Companiet kvar. Dagens containerfrakt kan ju liknas vid dåtiden och SOIC:s affärsidé att man handlar varor ifrån Kina.

GreenCarrier kunde starta upp SOIC igen som ett dotterbolag och blåsa liv i seglen. Företaget kunde då på egen hand klara sig att bekosta underhållet av ostindiefararen Götheborg. Det skulle bli lagom till 400-årsjubileet. Och SOIC kunde på nytt blomstra som i fornstora dar.

Carl Börjesson

LÄS MER:Ostindiefararen såld – klart med ny Kinaresa

LÄS MER:21 tips till ostindiefararen ”Götheborg”

ANNONS