Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Är det meningen att man ska posta deklarationen flera veckor innan för att vara säker på att inte drabbas av förseningsavgift, undrar insändarskribenten. Bild: CHRISTINE OLSSON / TT
Är det meningen att man ska posta deklarationen flera veckor innan för att vara säker på att inte drabbas av förseningsavgift, undrar insändarskribenten. Bild: CHRISTINE OLSSON / TT

Skatteverket gör det inte lätt för oss

Det är ju detta med myndighetens brist på servicekänsla gentemot medborgarna, skriver signaturen Besviken Frölundabo, som haft problem med att lämna in deklarationen.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

15/5 Vi rekommenderar att posta pappersdeklarationen

7/5 Omöljigt att deklarera

Tack för svar! Det verkar som att vi tänker lite förbi varandra. Jag hade före inlämning av deklarationen kollat att Skatteverket har fem servicekontor. På samtliga kontors informationssida står att den som vill lämna in pappershandlingar måste göra det under servicekontorens öppettider, men det finns ingen information om brevinkast/deklarationslådor.

Vid kontoret i Västra Frölunda fanns en skylt med öppettider samt en extra skylt med texten "Servicekontoret är stängt tills vidare på grund av sjukdom". Motstridig information, vad gällde?

I Skatteverkets egen bilaga "Dags att deklarera" kan man läsa "Du får då deklarera med e-legitimation, till exempel BankID, eller lämna in pappersblanketten." Jag tolkar inte den uppmaningen som att man ska lämna in blanketten via posten? Man kan även läsa "Du kan också lämna in deklarationen på ett servicekontor under våra öppettider. Vissa av våra kontor har brevinkast som är öppna dygnet runt under perioden den 1 april-4 maj."

Undrar även vad som är mest skadligt för hälsan i dessa tider, att stå i en lång postkö för inköp av kuvert och frimärken eller att kunna lägga deklarationen i ett brevinkast?

Om Skatteverkets internkommunikation sker via post är ju ointressant, det viktiga är ju att min deklaration är inne senast den 4 maj. Fördelen med den digitala deklarationen, för den som behärskar det, är att man får kvittens på att deklarationen har kommit in. Vilken garanti har jag för att Skatteverket har fått min postade deklaration senast den 4 maj? Är det meningen att man ska posta deklarationen flera veckor innan för att vara säker på att inte drabbas av förseningsavgift?

Undrar även vad som är mest skadligt för hälsan i dessa tider, att stå i en lång postkö för inköp av kuvert och frimärken eller att kunna lägga deklarationen i ett brevinkast? Javisst ja, i Västra Frölunda fanns ju inget brevinkast, det är ju detta med myndighetens brist på servicekänsla gentemot medborgarna. Då är vi tillbaka till servicekontorets rekommendation; att ta sig till Skatteverkets huvudkontor vid Rosenlund med, alternativet för oss, kommunala färdmedel, vilket ju inte heller var ett acceptabelt alternativ.

Fortfarande besviken Västra Frölundabo