Lyssna på personalen som har erfarenhet av bristerna i våra nuvarande system, skriver Jarl Ahlmén.
Lyssna på personalen som har erfarenhet av bristerna i våra nuvarande system, skriver Jarl Ahlmén. Bild: JACK MIKRUT

Så kan sjukvården bli bättre

För att lösa flera av bristerna i vården är det en bra början att lyssna på personalen, skriver Jarl Ahlmén.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Att skenande kostnader drabbar sjukvården är ingen överraskning. Det är heller ingen överraskning att man lokalt tillämpar otillåtna metoder för att lokalt förbättra sjukvårdsekonomin. Undertecknad, som i det närmaste i 50 år har arbetat med att försöka förbättra delar av vården skäms över att det inte ens finns några praktiska förslag till lösning på de mest uppenbara sjukvårdsproblemen.

Alla ekonomiska problem kan inte lösas på en gång då utvecklingen hela tiden går fort avseende material, maskiner, mediciner och personal som kontinuerligt behöver förnya sina kunskaper. Allt skall också anpassas till olika lagar och förordningar vilket inte underlättar prioriteringar.

ANNONS

Svensk sjukvård är mycket bra om man bara får verklig kontakt med den, det vill säga forcera hinder som exempelvis telefontid, telefonkö receptions- och mottagningstider.

Ett användbart verktyg för att förbättra vården är total kvalitetsstyrning som när det fungerar till fullo sparar pengar, tid, minskar ”onödigt arbete”, och skapar personaltrivsel.

Ett användbart verktyg för att förbättra vården är total kvalitetsstyrning som när det fungerar till fullo sparar pengar, tid, minskar ”onödigt arbete”, och skapar personaltrivsel. Samtidigt skapas en så hög vårdkvalitet som möjligt med tillgängliga resurser.

Total kvalitetsstyrning innebär att förändringar genomförs av personalen genom att man förbättras i sitt arbete, detta genom att ställa sig frågor som ”Vilket mål har du? Kan du bli bättre? Blir du bättre? Hur vet du det?”. När varje medarbetarekan kan svara på detta har man nått målet med total kvalitetsstyrning.

Drömmen om en störningsfri sjukvårdsmiljö kan inte realiseras trots all datorisering. Total kvalitetsstyrning måste tillämpas lokalt då allt inte kan anpassas till teoretiska och i förväg utformade modeller.

Lyssna på personalen som har erfarenhet av bristerna i våra nuvarande system.

Jarl Ahlmén

ANNONS