Rationell sjukvård?

Vägen fram till en hörapparat har visat sig vara lång, mödosam och krokig. Sannolikt också onödigt dyr, skriver signaturen Vän av ordning.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Är 80 plus och börjar höra allt sämre. Ringde därför min vårdcentral och bad om en remiss till hörseltest. Så enkelt var det nu inte – måste träffa en läkare för undersökning först. Det tog några veckor innan läkaren tittade mig i öronen och sade: ”Får skicka en remiss för hörselkontroll”.

Fick en läkartid på Östras Öron, näsa, hals efter några veckor. Läkaren tittade mig i öronen och sade ”Vi får göra en hörselundersökning!” Ny väntan. Veckor gick. Undersökningen tog kanske tio minuter. ”Du får en kallelse.” Det är nu två månader sedan.

Ärendet visar på ett häpnadsväckande slöseri med resurser

Ännu ingen kallelse. Måste kolla om jag kommit bort i hanteringen. Ringer Östra. Telefonkö. Blir kopplad till ÖNH. ”Vi kan inte ta flera samtal i dag. Ring igen nästa vardag.” Klockan är nio på morgonen!

ANNONS

Ärendet visar på ett häpnadsväckande slöseri med resurser. Tänk om sköterskan jag först pratade med ordnat med remissen och att jag där först fått en hörselundersökning och sedan en träff direkt med läkaren och lämpliga hjälpmedel utprovarde på stört. Då hade jag nu hört bättre och stora resurser hade sparats.

Vän av ordning

ANNONS