Är 80 plus och börjar höra allt sämre. Ringde därför min vårdcentral och bad om en remiss till hörseltest. Så enkelt var det nu inte – måste träffa en läkare för undersökning först. Det tog några veckor innan läkaren tittade mig i öronen och sade: ”Får skicka en remiss för hörselkontroll”.
Fick en läkartid på Östras Öron, näsa, hals efter några veckor. Läkaren tittade mig i öronen och sade ”Vi får göra en hörselundersökning!” Ny väntan. Veckor gick. Undersökningen tog kanske tio minuter. ”Du får en kallelse.” Det är nu två månader sedan.
Ärendet visar på ett häpnadsväckande slöseri med resurser
Ännu ingen kallelse. Måste kolla om jag kommit bort i hanteringen. Ringer Östra. Telefonkö. Blir kopplad till ÖNH. ”Vi kan inte ta flera samtal i dag. Ring igen nästa vardag.” Klockan är nio på morgonen!
Ärendet visar på ett häpnadsväckande slöseri med resurser. Tänk om sköterskan jag först pratade med ordnat med remissen och att jag där först fått en hörselundersökning och sedan en träff direkt med läkaren och lämpliga hjälpmedel utprovarde på stört. Då hade jag nu hört bättre och stora resurser hade sparats.
Vän av ordning