Man kan betrakta utförandet med öppning mellan vägbanorna som en dödsfälla, skriver Leif E. G.
Man kan betrakta utförandet med öppning mellan vägbanorna som en dödsfälla, skriver Leif E. G. Bild: AnnaCarin Isaksson

Olyckan hade kunnat undvikas

Man kan betrakta utförandet med öppning mellan vägbanorna som en dödsfälla, skriver Leif E. G.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Vid den tragiska olyckan vid bron på E6 utanför Strömstad föll en kvinna 30 meter genom en öppning mellan vägbanorna mot sin död.

Hon skulle hjälpa en bilist som fått motorstopp på bron. För att inte stå mitt i trafiken föreslog hon att hon skulle ställa sig mellan räckena.

Men genom mörkret syntes inte öppningen. När den andra kvinnan skulle larma polisen kunde hon inte upptäcka kvinnan som fallit genom öppningen.

Man reagerar på hur en sådan olycka kunde hända. När man bygger en bro gör man ofta en riskanalys av olika scenarier. En så kallad konsekvensanalys.

Jag tror att Trafikverket eller Vägverket inte har beaktat detta. Man kan betrakta utförandet med öppning mellan vägbanorna som en dödsfälla.

ANNONS

Även djur kan falla igenom öppningen mot sin död.

Olyckan hade kunnat undvikas om man utfört ett fallskydd av till exempel galler över öppningen.

Leif. E. G.

LÄS MER:Kvinna död efter fall från viadukt

LÄS MER:Skulle hjälpa bilist – störtade mot döden

ANNONS