Med Zimmermans teori ser jag tydligt vad sonen försökt förklara, skriver insändarskribenten.
Med Zimmermans teori ser jag tydligt vad sonen försökt förklara, skriver insändarskribenten. Bild: Henrik Montgomery/TT

Nu förstår jag varför min son pratar om ”orättvisor” i skolan

Vi har även en dotter som inte alls upplever samma – på barns språk "orättvisor", skriver Lina.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Tack Anna-Karin för onsdagens gästkolumn, där du lyfter Fredrik Zimmermans forskning och hans nya slutsatser, som visar att den påstådda antipluggkultur som tillskrivs pojkar är en myt.

Vi har en snart 15-årig pojk som sedan årskurs fem beklagat sig på skolans strukturella ojämlikhet mellan könen. Eftersom jag själv är före detta, kvinna och 70-talist, har jag haft svårt att se vad han försöker beskriva. Vi har även en dotter som inte alls upplever samma (på barns språk) "orättvisor".

Men med Zimmermans teori ser jag tydligt vad sonen försökt förklara, och många av hans upplevelser stämmer in på vad som beskrivs i Anna-Karins kolumn.

ANNONS

Ett exempel är hur skolsystemet reagerade på upptäckten att flickor underpresterade i matematik, då söktes förklaringar i skolans struktur och pedagogiken utvecklades för att möta de hinder man upptäckt. Medan när pojkar nu ses misslyckas i andra ämnen, lägger man skulden på individen. Önskar uppföljning, mer om detta tack! Så kanske Skolverket så småningom får upp ögonen de också.

Lina

LÄS MER:Här är det stopp för machokultur: "Negativt"

LÄS MER:Hemligheten bakom killars bättre betyg vart tredje år

LÄS MER:Tjejer blir utbrända i högstadiet: "Allt du gör bedöms"

ANNONS