Politiker, lobbyister och miljövänner behöver lyfta blicken och börja ”tänka utanför boxen”, menar insändarskribenten.
Politiker, lobbyister och miljövänner behöver lyfta blicken och börja ”tänka utanför boxen”, menar insändarskribenten. Bild: Pontus Lundahl/TT

Lyft blicken och se framtidens fordonsbränsle!

För mig är vätgaslinjen den enda vettiga! Vätgaslinjen har egentligen bara ett hot: statens fiskala intressen, skriver ”Elkraftsingenjör”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Nu aviseras krav på större inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Vän av ordning ställer sig då frågan om man med det vill minska utsläppen av koldioxid eller främja företag i biobränslebranschen? Vill man minska klimatpåverkan av koldioxid under detta sekel måste man minska totala mängden koldioxidutsläpp. Naturen känner nämligen ingen skillnad på dålig och god koldioxid!

Politiker, lobbyister och miljövänner behöver lyfta blicken och börja ”tänka utanför boxen”. I Sverige finns en firma, som har ett genomtänkt koncept för produktion av ”grön” vätgas långt ute till havs genom elektrolys av havsvatten med kraft från flytande vindkraft, en annan firma, som producerar bränsleceller för fordon och i Norge finns en firma, som producerar elektrolysutrustning med 80 procents verkningsgrad. Dessutom finns i andra länder firmor, som är långt gångna för produktion av lastbilar med vätgasdrivna bränsleceller liksom för personbilar. Runt 2030 beräknas fullstora flygplan med vätgasdrivna bränsleceller finnas certifierade.

ANNONS

Från bränsleceller kommer ingen koldioxid, enda utsläpp är vatten. Bränsleceller har en jämn verkningsgrad om cirka 60 procent medan bensin- och dieselmotorer har ”smal” toppverkningsgrad om 35–40 procent, därav behovet av växellåda.

För mig är vätgaslinjen den enda vettiga! Vätgaslinjen har egentligen bara ett hot: statens fiskala intressen.

Elkraftingenjör

ANNONS