Hos Postnord kan man inte berätta vad som gått fel, skriver insändaren.
Hos Postnord kan man inte berätta vad som gått fel, skriver insändaren. Bild: Hasse Holmberg/TT

Jag borde få lön från Postnord

Jag skickade ett paket med presenter till min guddotter. Det skulle jag inte ha gjort, skriver Peter Johannesson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Det är som att du har köpt en resa till Östersund, chauffören bestämmer sig för att vända och köra hem dig igen efter 30 minuter och begär att du ska betala extra för hemresan.

Jag klantade mig, jag tar på mig det. Det var mitt ansvar. Min guddotter som bor i Östersund skulle fylla tolv och jag skickade ett paket till henne med presenter. Det skulle jag inte ha gjort. Eftersom hon inte har giltigt personbevis fick varken hon, eller hennes föräldrar, hämta ut paketet. De beställde ett personbevis från Skatteverket samma dag, så att hon skulle kunna hämta ut sina presenter, men det kom inte i tid och efter 14 dagar returnerades paketet till mig i Göteborg.

ANNONS

Vid det laget har jag betalt två fraktkostnader till Östersund och en returfrakt.

Jag tar på mig detta; det var mitt ansvar att ta reda på att man inte ska adressera paket till barn, utan till deras vårdnadshavare som har giltigt personbevis. Besviken på mig själv, betalar jag så för returfrakten och skickar om paketet och adresserar det till hennes far denna gång. Vid det laget har jag betalt två fraktkostnader till Östersund och en returfrakt. Här slutar mitt ansvar.

Tre dagar senare får jag en avi om att hämta ut paketet igen och betala returfrakt, då detta har returnerats. Någonting har hänt på Postnords paketterminal i Härryda, så paketet har åkt från Göteborg till Härryda och tillbaka igen. Detta är inte mitt ansvar.

Hos Postnord kan man inte berätta vad som gått fel och deras kundtjänst menar att ”det lättaste är” att jag hämtar ut paketet igen, betalar för returen, skickar om paketet till Östersund en tredje gång och betalar för detta. Sedan kan jag reklamera och ansöka om ersättning för resan till Härryda och tillbaka.

Återigen – inte mitt ansvar. Det var någon av deras anställda som gjorde fel; inte jag, och inte postombudet. Någon på Postnord borde lägga sin tid på att åtgärda detta fel. Alternativt borde jag få ersättning för utebliven arbetstid eller få lön från Postnord för att jag rättar till deras misstag.

ANNONS

Peter Johannesson

LÄS MER:Oro i glesbygd för sämre postutdelning

LÄS MER:Postnord delar ut varannan dag – 500 GP-läsare drabbas

ANNONS