Platser som Stigbergstorget borde göras om på gåendes villkor, anser insändarskribenten.
Platser som Stigbergstorget borde göras om på gåendes villkor, anser insändarskribenten. Bild: Olof Ohlsson

Förvandla Majorna till ett cykelparadis!

Det skulle inte göra det speciellt mycket svårare att ta sig fram med bil, men däremot förenkla vardagslivet i stadsdelen, skriver Svante.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Alliansen i Göteborg vill i sin budget satsa på en testarena för gång och cykel i något område i Göteborg (GP 11/10). Man vill prova att måla om banor, skylta om och sänka hastigheten så att gående och cyklister gynnas. Ett utmärkt förslag som säkert en majoritet av partierna kan stödja!

I min stadsdel, Majorna, kan jag se flera platser där gatorna borde göras om på gåendes villkor. Till exempel framför Hemköp vid Stigbergstorget och Kustgatan och vid hållplatsen Godhemsgatan framför Ica.

Det saknas också cykelbanor längs flera delar av gatunätet. Mellan Mariaplan och Ekedal parkerar fyra filer med bilar, om två filer blev cykelbana skulle viktiga cykelstråk knytas ihop. Resterande delar av Allmänna vägen skulle enkelt kunna bli ett mysigt sammanhängande gångstråk med möjlighet att cykla lugnt. Om Älvsborgsgatans breda gaturum gjordes om skulle cykelbanor i båda riktningar säkert få plats. Och så vidare.

ANNONS

LÄS MER:Regeringen ska sätta nationellt cykelmål

Inget av dessa förslag skulle göra det speciellt mycket svårare att ta sig fram med bil, men däremot skapa trevliga platser och stråk som skulle förenkla vardagslivet i stadsdelen.

På samma sätt kan säkert många stadsdelar förbättras. Så tveka inte politiker, Göteborg kan bli en mycket mer miljövänlig och trevlig stad!

Svante

LÄS MER:Planen för nya boulevarden är långt ifrån klar

LÄS MER:Skärpning alla cyklister!

ANNONS