Efter fyra timmars telefonkö för att göra anmälan gav vi upp, berättar insändarskribenten.
Efter fyra timmars telefonkö för att göra anmälan gav vi upp, berättar insändarskribenten. Bild: Gorm Kallestad/TT

För svårt att anmäla bedrägerier mot äldre

Efter 4 timmars telefonkö gav vi upp. Hur var det tänkt här? skriver Christina.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

På mindre än en vecka har en äldre närstående till mig blivit utsatt för bedrägeriförsök två gånger. De ringer och påstår sig komma från Ikano Bank. Efter första samtalet dessutom påringning vid dörren, där min närstående inte öppnade. Detta är hemska brott mot de äldre!

LÄS MER:Mari-Anne blev uppringd av bedragare – sa sig komma från Klarna

Även om man lyckas undgå bedragarna kvarstår en stor oro och känsla av otrygghet. Hur gör man då om man blivit utsatt för bedrägeriförsök? Jo, på polisens hemsida står det att man ska anmäla det. Det står även på bankens hemsida.

LÄS MER:Falska poliser rånade åldringar i sina hem

Anmälan går dock inte att göra på nätet utan man får ringa 114 14. Vi gjorde så, men efter fyra timmars telefonkö gav vi upp. Hur var det tänkt här? Något är allvarlig fel!

ANNONS

Christina

LÄS MER:Lurade till sig 43 miljoner i assistansersättning

LÄS MER:Polisen: Skjutningar och bedrägerier hänger ihop

ANNONS