Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Oliver Lindkvist

Försämrad service hos färdtjänst

Även vi färdtjänstchaufförer drabbas av stress och känner oss otillräckliga när vi inte kan serva kunderna på ett vettigt och bra sätt, skriver Thomas W.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Det var nog bättre förr, i alla fall hos färdtjänsten. Mycket görs förträffligt bra men den negativa trenden ökar dessvärre. Under senare år har upplägg och service kraftigt försämrats. Färdtjänsten är naturligtvis mycket väl medveten om alla hinder som försvårar framkomligheten i göteborgstrafiken. Men det är uppenbart att såväl vilja som förmåga saknas när det gäller att anpassa körschema till dagens verklighet.

Det verkar som om färdtjänsten har samma körtider som 2016. Beror det på ambitionen att klämma in så många resor som möjligt på en dag för att hålla budget? Oaktat att det inte längre är möjligt att köra inom Göteborg som tidigare?

Förseningarna har under senare år ökat markant och är varje dag otaliga. Detta drabbar tyvärr kunderna, som fått längre väntetider och ibland även uteblivna transporter. Det måste vara väldigt stressande för personer med funktionshinder (ja, även andra) att inte vara säker på att bilen kommer.

Vi chaufförer, som kommer för sent till kund, får ofta höra när vi ursäktar oss: "Det är inte ert fel. Vi vet att det är färdtjänstens dåliga upplägg".

Även vi chaufförer drabbas av stress och känner oss otillräckliga när vi inte kan serva kunderna på ett vettigt och bra sätt. När vi ringer trafikledningen på färdtjänsten för att påtala svårigheter, förseningar och få vägledning på problemet har vi på senare tid ibland fått höra förtäckta hot om "arbetsvägran". I ett redan besvärligt arbetsklimat önskas positiva och konstruktiva besked på våra frågor. Vi arbetar ju ändå tillsammans för att erbjuda de många gånger svaga och utsatta kunderna en bättre och drägligare tillvaro i livet.

Thomas W.

En före detta färdtjänstchaufför som gett upp