Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det är hyresvärdarna som ordnar med bilder, information eller visning av lägenheterna, och alla har olika förutsättningar för vad de kan erbjuda, enligt Boplats. Bild: Patrick Sörquist
Det är hyresvärdarna som ordnar med bilder, information eller visning av lägenheterna, och alla har olika förutsättningar för vad de kan erbjuda, enligt Boplats. Bild: Patrick Sörquist

Därför kan Boplats inte ge mer info

Boplats har inte tillträde till lägenheterna och har därför ingen möjlighet att ordna fram fler bilder eller svara på frågor om lägenheterna utöver det hyresvärden kan leverera, skriver Maria Meyer-Martins, vd för Boplats Göteborg AB, i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

4/6 Grisen i säcken på Boplats Göteborg

Vi har stor förståelse för att bostadssökande har svårt att fatta beslut på den begränsade information som vi i dessa tider kan erbjuda om lägenheterna. När det gäller nybyggda eller nyrenoverade lägenheter, utan tidigare hyresgäst, är det sällan problem att ordna visningar; men när det finns en tidigare hyresgäst har hyresvärdarna inte alltid möjlighet att ordna med visning på grund av risken för smittspridning.

Det är inte ovanligt att vi måste bjuda in så många som 20-30 personer innan det är någon som tackar ja.

Att bjuda in endast tre-fyra till visning räcker sällan i praktiken, eftersom det ofta är många som tackar nej eller inte svarar på visningserbjudandet. Det är inte ovanligt att vi måste bjuda in så många som 20-30 personer innan det är någon som tackar ja, och vill skriva kontrakt. Att dela upp gruppen och att arrangera flera visningstider skapar ännu mer risk för smitta.

När det inte går att ordna en visning måste den nya hyresgästen ta ställning till om den vill hyra på det material som hyresvärden kan göra tillgängligt.

Boplats har tagit fram en ny tjänst för att säkert kunna leverera bilder eller filmer på lägenheter till de sökande och vi jobbar tätt med våra hyresvärdar för att få ut så bra information om lägenheterna som möjligt.

Det är hyresvärdarna som ordnar med bilder, information eller visning av lägenheterna, och alla har olika förutsättningar för vad de kan erbjuda. De allmännyttiga hyresvärdarna i Göteborg, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Poseidon erbjuder av integritetsskäl bara bilder på kök och badrum, och inte på resten av lägenheten. I vissa fall kan de inte visa några bilder alls på lägenheten, utan det är enbart planskiss och information i annonsen som bostadssökande får som beslutsunderlag.

Boplats har inte tillträde till lägenheterna och har därför ingen möjlighet att ordna fram fler bilder eller svara på frågor om lägenheterna utöver det hyresvärden kan leverera.

Om du känner att du inte vill ta en lägenhet under de här förutsättningarna, så är det bättre att avvakta med att söka.

Maria Meyer-Martins, vd för Boplats Göteborg AB

LÄS MER: Så långa är kötiderna på Boplats – stadsdel för stadsdel

LÄS MER: Så mycket höjs hyrorna hos Göteborg privata hyresvärdar

LÄS MER: Så mycket höjs hyrorna i Göteborgs allmännytta