Ett bussnät för Metrobussar på egen körbana föreslås för Göteborg. Kostnaden är på upp till 32 miljarder kronor, och blir då det dyraste projektet i Västra Götaland, alltså dyrare än Västlänkens 30 miljarder kronor med liten nytta för lokaltrafiken, förlängd restid för pendeltågen och ingen kapacitetsökning så länge inte järnvägarna in till Göteborg rustas för lika mycket. Är regionen verkligen förtjänt av storstadsdrömmar och ännu ett fantasiprojekt för Göteborg?
Vore det inte bättre att snabba upp spårvägen? Med egen bana upphöjt eller i tunnel genom Göteborg i kan den gå fortare än tio kilometer i timmen. Då blir spårvägen snabbare mellan stadens ytterändar än med buss. Spårväg i Alléstråket beräknas till 700 miljoner kronor. Varför bygga tunnlar och högbanor för buss när en utbyggnad för spårväg kan ge mer? Kommer förslaget om metrobuss tränga ut spårvägssatsningen som finns i Koll 2035 och som redan delvis är finansierad genom Sverigeförhandlingen? Den ser nu ut att bli försenad, därför att utredningsresurserna skurits ner.
Spårtrafik har större utvecklingsmöjligheter än busstrafik.
När Torslanda byggdes ut borde spår dit byggts samtidigt. Det hade gynnat Volvo också. Kungälv borde haft spår liksom Askim för snabbspårväg, eller hellre järnväg. Det finns ett spårvägsreservat mellan Mölndal och Frölunda. Det bör användas spårväg i stället för snabbuss som föreslås.
Spårtrafik har större utvecklingsmöjligheter än busstrafik. Den är snabbare och lättare att automatisera än vägtrafik, och den har större kapacitet. Även om de är eldrivna kräver bussar tre gånger mer energi än spårfordon. Underhållet blir större och föroreningarna av partiklar ökar.
Bygg inte motorvägsstråk för snabbussar med få hållplatser. Bygg spårväg!
Hans Sternlycke, vice ordförande i Järnvägsfrämjandet
LÄS MER:Bussar i eget körfält ska skapa nytt pendelsystem i Göteborg