Det är anmärkningsvärt hur Västtrafik gör resandet med kollektivtrafiken oattraktivt i för boende i Mölnlycke och för den delen de västra delarna av Härryda kommun. Västtrafik vill verkligen göra Mölnlycke till bilismens bastion i Västsverige och de kommer att lyckas. Som miljömedveten boende i Mölnlycke så är det bara att ge upp och köpa en bil, i dessa tider då människans avtryck i naturen måste minska.
Det är illa i dag och det kommer bli ännu värre i framtiden.
När Västtrafik nu ändrar zonindelning så är det efterlängtat för många. Ett krångligt system förenklas och på många håll så blir det enklare och mer attraktivt att resa kommunalt. Men just Mölnlycke måste vara Västtrafiks hatobjekt. Det är illa i dag och det kommer bli ännu värre i framtiden. Västtrafik verkar inte vilja förstå att man flyttar till Mölnlycke för att bo i småstadsmiljö vid naturen men så nära den stora staden som möjligt för att pendla dit.
Nu justeras nämligen priset och det kommer kosta 68 kronor att åka från Mölnlycke till Göteborgs central jämfört med 34 kronor från Öckerö, Torslanda Torg, Hovås nedre, Lindome station, Öjersjö centrum och Partille centrum. Orter som alla har en längre restid till Göteborgs central än vad man har från Mölnlycke. Dessutom är det beslutat att direktbussarna ska tas bort för en stor del av Mölnlyckeborna och ersättas av en lokalbuss, med buss/tågbyte vid terminalen. Västtrafik har dock insett det magstarka i att göra båda dessa förändringar samtidigt och introduceras de nya sträckningarna först några månader senare. Helt orimligt, men kanske enda sättet att motivera prishöjningen!
Så Mölnlyckebor, säg ifrån och börja bojkotta Västtrafik redan nu!
Henrik Essunger
LÄS MER:Så tycker göteborgarna om Västtrafiks nya zonsystem