Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Västlänken har kört förbi station Bottennappet och försvunnit ut i osanningarnas sumpmarker, skriver insändaren. Bild: Robin Aron
Västlänken har kört förbi station Bottennappet och försvunnit ut i osanningarnas sumpmarker, skriver insändaren. Bild: Robin Aron

Bland ormskelett och vandrande vålnader

Västlänken har kört förbi station Bottennappet och försvunnit ut i osanningarnas sumpmarker, skriver Christina Lönnroth.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

I ”Mål för säkerheten” skriver Trafikverket (TRV): ”Personsäkerheten ska i Västlänken vara lika hög som, eller högre än, i jämförbara infrastrukturer i Sverige” samt ”Största möjliga säkerhet och tillgänglighet för funktionshindrade ska eftersträvas”.

Från början var planen för säkerhetskonceptet en parallell räddningstunnel med bra åtkomlighet för Räddningstjänsten och även möjlighet till självevakuering för passagerare i händelse av olycka, strömavbrott, brand eller terrorattack. Detta i enlighet med internationell standard och som finns i Citybanan i Stockholm och Citytunneln i Malmö.

Minuter kan betyda liv!

TRV bytte till ett fragmenterat koncept där en stor del av den parallella service- och räddningstunneln ersattes med vertikala räddningsschakt. Ansvariga tjänstemän i Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) protesterade men den politiska nämnden Förbundsstyrelsen för RSG gick på TRV:s linje med nedprioritering av allas vår säkerhet.

I RSG:s remissvar till TRV kan man utläsa följande: ”Risk för att en räddningsinsats fördröjs vid schakt/korta räddningstunnlar. Kräver mer räddningspersonal och mer övnings- och utbildningsmängd årligen, då skillnaden är stor mot det ursprungliga konceptet. RSG förväntar att TRV finansierar en adekvat övningsanläggning för de räddningsinsatser som kan behövas”. Minuter kan betyda liv!

Om nu våra politiker och TRV plötsligt blev så oroliga, att en sammanhållen parallell räddningstunnel föll bort på grund av hög kostnad, intrång i stadsmiljön, stor miljöpåverkan och hälsohot, hade det varit genialt att följa sakkunnigas råd från början och avstå från Haga-stationen.

Standard med partikelfilter och plattformsavskiljare ingår inte heller längre i Sveriges mossigaste och mest cyniska säkerhetskoncept!

Västlänken har kört förbi station Bottennappet och försvunnit ut i osanningarnas sumpmarker. Kvar står vi i en söndrad stad, vilset spanande efter den goda kollektivtrafik vi förväntar oss för våra skattepengar!

Christina Lönnroth