Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Man undrar när politikerna ska vakna, skriver insändaren. Bild: Pontus Lundahl/TT
Man undrar när politikerna ska vakna, skriver insändaren. Bild: Pontus Lundahl/TT

Bilens framtid stavas vätgas

Skatten på tio kronor litern på bränslet till dagens bilar ger enorma belopp, så politikerna kanske inte vill ha någon ändring på nuvarande system, skriver Paul Nilsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Att pumpa upp olja från jorden. Frakta den till Sverige i tankfartyg. Förädla den till bensin eller diesel. Alternativt att såga ner stora träd, flisa sönder dem, och tillverka etanol som blandas med bensin för att få E85. För att sedan köra detta i en bil med förbränningsmotor, det är rent förkastligt ur miljösynpunkt och ger en dålig verkningsgrad.

Elmotorn har mycket bättre verkningsgrad. Ingen växellåda mellan motor och hjul. Men batterierna är inte bra. De är tunga, tar lång tid att ladda, kostar mycket och innehåller litium, en metall som måste köpas från utlandet.

Alltså. Vad vill vi ha? En bil med elmotor, utan batteri, som drivs med bränsle som kan fås endast av vatten, luft, sol och vind. Som inte ger några skadliga avgaser. Då kan bränslestationerna själva skapa sitt bränsle. Detta ska sedan kunna tankas på några minuter till bilen, som omvandlar det till el som driver bilen.

Det vore väl idealiskt. Men det finns redan. Bränslet kallas vätgas. I bilen finns en bränslecell som omvandlar vätgas och luft till el. I Mariestad har kommunen byggt en solcellsdriven vätgasanläggning. Bilar finns att köpa. Mest Japanska. Scania har byggt några bränslecellsbilar till ett norskt företag.

Man undrar när politikerna ska vakna. Skatten på tio kronor litern på bränslet till dagens bilar ger enorma belopp, så de kanske inte vill ha någon ändring på nuvarande system.

Paul Nilsson

LÄS MER: Första vätgasdrivna passagerarflygplanet

LÄS MER: MP vill se nationell strategi för vätgas