Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Problemet är kanske att många lärare saknar erfarenhet av hur det var innan underkännandet infördes. På den tiden kunde läraren lägga hela sin kraft på att uppmuntra elever, utan att distraheras av omöjliga krav, menar insändaren. Bild: Jessica Gow/TT
Problemet är kanske att många lärare saknar erfarenhet av hur det var innan underkännandet infördes. På den tiden kunde läraren lägga hela sin kraft på att uppmuntra elever, utan att distraheras av omöjliga krav, menar insändaren. Bild: Jessica Gow/TT

Avkriminalisera betyget F

Många har blivit vana vid att hota med underkänt när elever ingenting gör, skriver Gunnar Hyltegren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Såg ”Sverige möts” i SVT häromdagen. Psykiatriprofessor Markus Heilig gick på så det stod härliga till. Kriminaliseringen av eget narkotikabruk motverkar behandlingsarbetet! Den repressiva policyn marginaliserar, stöter ut! En för behandlingsarbetet nödvändig positiv relation mellan behandlare och patienter försvåras! Dessutom slösas stora resurser på att jaga droganvändarna.

Hur är det nu med F-betyget i våra skolor? Är det inte så att dessa just motverkar den för ”behandlingsarbetet” så viktiga positiva relationen mellan lärare och elev? Att den repressiva policyn marginaliserar, stöter ut? Att det slösas stora resurser på att jaga elever som riskerar F?

Heilig säger att läkarprofessionen i stort sett är enig om en avkriminalisering av eget bruk. Men lärarprofessionen, skulle den kunna fundera i samma banor? Antagligen inte. Många har blivit vana vid att hota med underkänt när elever ingenting gör. Att avkriminalisera F-betyget skulle sända helt fel signaler, skulle man förargat utbrista.

Problemet är kanske att många lärare saknar erfarenhet av hur det var innan underkännandet infördes. På den tiden kunde läraren lägga hela sin kraft på att uppmuntra elever, utan att distraheras av omöjliga krav. För det är när eleven gör sitt bästa som det optimala lärandet skapas, den bästa möjliga kunskapstillväxten. På den tiden var också den svenska skolan ansedd som en av de bättre i världen.

Gunnar Hyltegren

LÄS MER: Är Skolverket boven i SFI:s problematik?

LÄS MER: Doktoranden Nils brukade klassas som utvecklingsstörd