Det är inte så lätt för gemene man att förstå skillnaden mellan ett SJ- och Västtrafiktåg, menar insändarskribenten.
Det är inte så lätt för gemene man att förstå skillnaden mellan ett SJ- och Västtrafiktåg, menar insändarskribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Arg och besviken på SJ!

Hur kan det vara möjligt att köpa biljett till SJ:s tågresor i appen Reseplaneraren om de sedan inte är giltiga, undrar Karin Svensson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Hur kan det vara möjligt att köpa biljett till SJ:s tågresor i appen Reseplaneraren om de sedan inte är giltiga?

Min son skulle 20/6 resa med tåg Vårgårda–Stenungsund, vi köpte biljett i app Reseplaneraren. Fick förslag tåg SJ Regional 10171, avgång Vårgårda 15.15, byte Göteborg till destination Stenungsund.

Vi valde föreslagen resa, det fanns ett utropstecken med information: "Risk för trängsel. Vi ber dig avstå från onödiga resor". Det fanns ingen annan information om att resan inte var giltig hela vägen. I nästa steg tryckte vi ”Köp biljett", valde resenärstyp Ungdom. Gick till betalning och betalade resan som kostade 116 kr.

ANNONS

På tåget frågar sonen biljettkontrollanten om han behöver registrera sin biljett, denne tittar på biljetten och säger att den inte är giltig. Sonen blev väldigt stressad, frågade om han kunde köpa en ny biljett. Fick ett spydigt svar att biljetten ska vara köpt innan avresan, vilket vi ju trodde att vi gjort. Han fick information att han nu måste betala 1200 kronor i straffavgift. Min son tog väldigt illa vid sig och ringer förtvivlad till mig och jag bad att få prata med kontrollanten. Jag förklarade vänligt att det måste blivit ett missförstånd. Fick till svar att vi får kontakta kundtjänst på måndag och att hon inte kan göra något utan att hon bara sköter sitt jobb, sedan slängde hon på luren i örat på mig.

Om SJ:s resor inte är giltiga via Reseplaneraren, hur kan man då ha gemensam bokning- och betalningsmöjlighet?

Min son har nu fått en faktura på 1200 kronor av SJ, mycket pengar för en skolungdom. Har försökt få kontakt med kundtjänst både via mejl och telefon, blivit lovad återkoppling utan resultat.

Bemötandet från SJ:s tågkontrollant är under all kritik. Om SJ:s resor inte är giltiga via Reseplaneraren, hur kan man då ha gemensam bokning- och betalningsmöjlighet? Det är inte så lätt för gemene man att förstå skillnaden mellan ett SJ- och Västtrafiktåg. En resa ungdom Göteborg-Stenungsund kostar 73 kronor, så man kan ju också undra vad vi fick betala för om biljetten inte var giltig Vårgårda–Göteborg.

ANNONS

Karin Svensson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS