Insändarskribenten föreslår bland annat att med utökad övervakning få den tunga trafiken att följa gällande hastighetsbegränsningar.
Insändarskribenten föreslår bland annat att med utökad övervakning få den tunga trafiken att följa gällande hastighetsbegränsningar. Bild: Terje Pedersen

Alternativ finns för att kompensera för sänkt reduktionsplikt

De här åtgärderna skulle inverka positivt på vårt klimat utan att innebära så stora uppoffringar för oss medborgare, skriver Stanley Jonsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Liberalerna har föreslagit att sänka hastigheterna på våra vägar som kompensation för de utökade utsläppen av koldioxid som en lägre reduktionsplikten skulle innebära. Detta är ett i sig ett bra förslag. En sänkning av tillåten hastighet på våra vägar från 120 till 80 km/tim skulle sänka bränsleförbrukningen med 40 procent oavsett bränsle. Enda nackdelen för bilisten är tidsförluster, men eftersom de flesta resor är kortare än 25 kilometer skulle tidsförluster per resa räknas i bara några minuter.

Ett annat förslag är att med utökad övervakning få den tunga trafiken att följa gällande hastighetsbegränsningar. Det skulle kunna minska utsläppen från denna grupp med 20 procent.

ANNONS

Ytterligare förslag är att genomföra den beslutade men, av ny regering, borttagna omläggningen av avdrag för arbetsresor som skulle ge lika villkor oberoende av färdsätt och troligtvis minska bilåkandet till fördel för kollektivtrafiken. Om man sen som Tyskland halverar priset i kollektivtrafiken skulle ytterligare resenärer åka kollektivt. Det skulle dessutom gynna personer med låga inkomster, kvinnor och ungdomar eftersom dessa oftare är hänvisade till kollektivtrafiken.

Ovan redovisade åtgärder skulle inverka positivt på vårt klimat utan att innebära så stora uppoffringar för oss medborgare. Att inte genomföra åtgärder kan innebära att vi i framtiden står inför stora kostnader för översvämningar och torka.

Stanley Jonsson

LÄS MER:Klimatministern är nöjd trots att utsläppen ökar

LÄS MER:Utsläppen minskade i EU – men ökade i Sverige

LÄS MER:Dieselpriset stiger till årshögsta

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS