Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Framtidsforskaren: så väljer du bostad smart

Hur blir framtidens Göteborg? KTH-forskaren Alexander Ståhle om hur du väljer bostad taktiskt.
Alexander Ståhle, doktor i stadsplanering på KTH. 

Få saker påverkar livet så mycket som var vi väljer att bo. Läget formar våra barns uppväxt, kan vara nyckeln till livspusslet och det som berikar tiden efter pension. En bostadsrättsinvestering ska dessutom bära sig på sikt. Där finns alla möjligheter att tänka taktiskt, enligt Alexander Ståhle, doktor i stadsplanering på KTH. 

– När du väljer var du köper bostad ska du alltid tänka på samma sätt som byggbolagen, nämligen på läget. Oavsett om du vill bo i stad eller på landet ska du välja bostad nära turtät kollektivtrafik. Det ger den mest hållbara stadsutvecklingen, minskar bilberoendet, vilket kommer att bli ännu viktigare i framtiden och därför värdefullt.

Alexander Ståhle borde veta. Till vardags anlitas han och kollegorna på Spacescape av kommuner och byggföretag för att analysera planeringen i svenska stader.

– Det är extra viktigt för stadsplanerare att göra rätt från början eftersom gator, parker och kvarter i nya områden kan bli kvar i hundratals år. 

Självkörande bilar kommer

Även om det råder osäkerhet om klimatförändringarnas effekter planerar många städer för plötsliga skyfall och för en höjning av havsnivån. Helt klart är att vi måste ställa om till mer hållbara städer.

– Vi vet inte om förnyelsebara energikällor kommer att bli lika billiga som dagens fossila bränslen, vissa tror det, andra inte. Tyvärr är inte elbilen en lösning på framtidens transporter, den skapar fortfarande en massa miljöproblem.

Däremot kommer automatiserade transporter att bli stort, först ut blir varutransporter, spår Alexander Ståhle.

– Persontransporter dröjer eftersom de är mer komplicerade politiskt och etiskt. Men det finns ingen anledning att ha en människa bakom ratten på en lastbil. Omställningen till självkörande transporter kan gå lika snabbt som när elskotern kom till stan.

Hästen till jobbet?

Synen på bilen kommer också att förändras om vi inte längre äger vår egen bil. Precis som musik har blivit en tjänsteindustri där man ”lånar” musiken på Spotify istället för att äga skivan, jämför han.

– Vissa uppskattar att behovet av parkeringsplatser i städerna kommer att minska med 80%. Man kan jämföra med hur vi ser på hästar idag. Vi kommer att fortsätta fritidsåka bil, precis som att folk rider på fritiden, men ingen skulle få för sig att ta hästen till jobbet.

Samtidigt som den hållbara staden måste bli mer förtätad kommer invånarna ställa högre krav på stadsmiljö, grönområden och skydd mot buller och luftföroreningar.

– Det är ju utmaningen som stadsplanerare. Framtidens städer kommer att vara tätare, men också bättre att leva i när bilrelaterade ytor kan omvandlas till parker och stad. Tätbebyggda områden kommer att vara mer attraktiva eftersom man gå till allt man behöver, samtidigt som de skapar jobb, innovation och livskvalitet.

Läs mer om Riksbyggen och Slottsberget här.