Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volta Trucks utmanar lastbilsjättar som Volvo Lastvagnar och Scania, med sin nya eldrivna lastbil.
Volta Trucks utmanar lastbilsjättar som Volvo Lastvagnar och Scania, med sin nya eldrivna lastbil. Bild: Volta Trucks

Volvoutmanaren Volta Trucks har beställningar för miljarder

Det går raskt framåt för svenska Volta Trucks, som bygger eldrivna lastbilar och har fått in ordrar på över två miljarder kronor, och ytterligare 166 miljoner kronor i finansiering.

Lastbilsutmanaren Volta Trucks har inte många år på nacken, men meddelar att man redan nu är uppe i ordrar på 2,1 miljarder kronor för eldrivna lastbilar med fokus på storstäderna.

Man har också fått in över 166 miljoner kronor i ny finansiering, där bland andra Luxor Capital, ett amerikansk investmentbolag, gått in.

LÄS MER: Volta Zero vill utmana Volvo Lastvagnar

LÄS MER: Stororder på svenska ellastbilen Volta Zero

– Den senaste framgångsrika finansieringsrundan för Volta Trucks är en milstolpe för företaget och dess expansion. Den här investeringen ger oss möjligheten att utöka våra team med ingenjörer och kommersiella specialister. Vi ser fram mot produktionen av den första Volta Zero 2021, säger Rob Fowler, Volta Trucks brittiska vd, i ett uttalande.

Så sent som i september i fjol presenterade Volta Trucks sin allra första lastbil – Volta Zero, i ett lanseringsevent från England där lastbilen byggts.

Lastbilen är helt elektrisk, har en vikt på 16 ton och kan lasta fem till sju ton, enligt tillverkaren, där marknader som Paris och London står först på tur.

Svenskar bakom nya elektriska lastbilen

Bakom Volta Trucks står Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen, som har en bakgrund från Volvo Cars-bolaget Polestar.

– Vår målsättning är att vara med och påverka arbetet mot global uppvärmning redan nu. Och som entreprenörer ser vi också ett stort teknikskifte i övergången från diesel till el, och där har vi en möjlighet att ta oss in snabbare på marknaden än de stora drakarna, sade Carl-Magnus Norden, till GP.

I december i fjol fick Volta Trucks sin första stora order när franska Petit Forestier beställde 1 000 elektrifierade lastbilar.

Den franska huvudstaden är särskilt intressant eftersom den förbjuder dieseldrivna lastbilar i innerstaden från och med 2024.

Men det dröjer till slutet av 2022 innan de nya elfordonen kan lämna fabriksbandet.

Volta Trucks har tidigare lyckats intressera flera stora aktörer som potentiella kunder, däribland Bring i Sverige och Posten i Norge som testar Volta Zero.

Det är ännu inte klart i vilket land som tillverkningen ska ske, men det lutar åt Storbritannien eftersom ingenjörerna är baserade där, har Rob Fowler sagt i tidigare intervjuer.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.