Volvo stoppar produktionen i Torslanda

Med start på onsdag kväll kommer Volvo Cars tillfälligt att stoppa produktionen på fabriken i Torslanda. Avbrottet beror på den globala brist på halvledare som uppstått i samband med pandemin.

ANNONS
|

Produktionsstoppet beror på en rådande komponentbrist i Volvo Cars fabrik i Torslanda – som i sin tur är orsakad av den globala brist på halvledare som har uppstått i kölvattnet av coronapandemin. Det var P4 Göteborg först med att rapportera.

I ett brev till fabrikens anställda, som GP har tagit del av, skriver ledningen att produktionen kommer att återupptas nu på söndag klockan 21.54 – vilket även Göteborgsbolagets internationella presstjänst bekräftar. Det innebär att bandet kommer att stå stilla i fyra dagar, från och med onsdag kväll.

”Skjutit sig i foten”

Stoppet kommer under den semestervecka som flera Volvo Cars-anställda är på plats i Torslandafabriken för att jobba extra, med anledning av ett tidigare produktionsstopp i maj i år. Då erbjöds samtliga anställda 15 000 kronor för att komma in och jobba en vecka under semestern – och istället ta ut sin ledighet under det dåvarande stoppet. I våras meddelade man att tillräckligt många hade tackat ja till erbjudandet för att produktionen skulle kunna köras under vecka 32.

ANNONS

– Någon har skjutit sig i foten ordentligt. De räknade med materialbrist vecka 19 och att det skulle gått över till nu. Man har alltså tagit in massa extra folk från semestern och så finns det inget material. Det väcker vissa frågor om planering, säger Volvo-medarbetaren och skyddsombudet Lars Henriksson.

I brevet till de anställda skriver Volvo-ledningen att ”medarbetarna kan ta ut ledighet, i form av av komp eller semester enligt överenskommelse med närmaste chef, alternativt kommer arbete beredas”.

Fler produktionsavbrott väntar

Volvo Cars presstjänst kommenterar inte vad för arbete det kan handla om, men skriver att ”eventuella driftstopp vanligtvis används för utbildning och underhåll, beroende på längden och platsen för pausen i produktionen", i ett mejl till GP.

Hade ni kunnat planera bättre?

”Vi arbetar nära våra leverantörer för att säkra komponenter och för att minimera effekterna av det här problemet, men problemets skiftande natur innebär att produktionsavbrott kan krävas med kort varsel.”

Volvo Cars vill i nuläget inte kommentera det tillfälliga avbrottets ekonomiska påföljder. Däremot flaggar man för fler framtida produktionsstopp.

”Vi förväntar oss ett fortsatt behov av att anpassa våra produktionsplaner genom tillfälliga produktionsavbrott eller minskad produktion på grund av brist på vissa komponenter”, skriver bolaget i ett mejl till GP.

ANNONS

Fakta: Halvledare

Halvledare finns i nästan samtlig elektronik och används ibland som en synonym för kretskort.

Det vanligaste materialet för en halvledarkomponent är kisel. Detta eftersom kisel framställs via sand och därmed är vida tillgängligt. Att kretskort och komponenter tillverkas i ett halvledarmaterial gör att man till skillnad från rena metaller, som leder ström väl, kan kontrollera strömmen och signalerna i chipen.

Sydkoreanska Samsung, Taiwanesiska TSMC och amerikanska Globalfoundries är de tre största chiptillverkarna i världen. Dessa producerar kretskort på uppdrag av exempelvis grafikkortstillverkaren Nvidia, processorfabrikören Qualcomm och fordonstillverkare som Volvo och Volkswagen.

Källa: Per Stenström, professor i datorteknik, Chalmers, Thorvald Andersson, professor emeritus halvledarteknik Chalmers.

LÄS MER:Därför måste Volvo stänga sin fabrik

LÄS MER:Brist på delar kan göra smartphones dyrare

”Bristen fortsätter vara svår”

Det är inte bara Volvos fabrik i Torslanda som har drabbats av produktionsstopp, utan även fabrikerna i USA och Kina har haft flera stoppdagar under den senaste tiden.

Björn Enarson, fordonsanalytiker på Danske Bank, framhåller att problemet inte är Volvo-specifikt, utan att det gäller alla tillverkare.

– Ibland har man problem i produktionen som är företagsspecifika, så är det inte i det här fallet. Hittills har man kunnat se att halvledarbristen drabbar bolag ganska likt. Det hade varit värre om konkurrenter kunde leverera samtidigt som ens eget bolag inte kan det, säger han.

Även han flaggar för fler framtida stopp inom branschen.

– Många företag har fått stoppa produktionen, och även i framtiden kommer många behöva göra det. Vi vet om att bristen fortsätter vara svår, men den kommer att lättas gradvis. Det råder fortfarande viss kapacitetsbrist och det finns samtidigt en hög efterfrågan, så det är inget som kommer att gå snabbt.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS