Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo satsar på vätgasföretag

Volvo tror att framtidens tunga transporter kommer att köras på vätgas.
Därför går Göteborgsbolaget ihop med konkurrenten Daimler Trucks i bolaget Cellcentric som ska börja producera bränsleceller.

Redan i mars stod det klart att AB Volvo blir delägare i bolaget Cellcentric, tillsammans med Daimler. Då rapporterades det om att Volvo betalat sex miljarder för hälften av aktierna i bränslecellsbolaget.

Först i dag går Volvo och Daimler tillsammans ut med ambitionen att Cellcentric ska bli en globalt ledande tillverkare av bränslecellssystem. Produktionen är satt till att starta under andra hälften av 2020-talet, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vår gemensamma ambition är att se till att målen i Parisavtalet om att bli koldioxidneutrala senast år 2050 uppfylls. Vi är övertygade om att tekniken med vätgasbränsleceller har en viktig roll i att hjälpa oss att nå den milstolpen, säger Volvos vd Martin Lundstedt enligt pressmeddelandet.

LÄS MER: Rekordmånga miljardärer – här är Skandinaviens allra rikaste

LÄS MER: Volvo Cars inför betald föräldraledighet

Intressant för fler än Daimler och Volvo

Enligt AB Volvos presschef Claes Eliasson kommer Daimler och Volvo fortsätta att vara konkurrenter, samtidigt som bägge parter hoppas att det samägda Cellcentric kan sälja sina produkter till fler aktörer än just lastbilsindustrin.

– Bränsleceller kan användas till flera applikationer, det behöver inte vara just lastbilar. Från 2025 kommer bolaget att växla upp sin produktion till masskala, och Cellcentric står då fria att erbjuda bränsleceller till andra bolag och branscher.

EU-kommissionen har sedan tidigare identifierat vätgas som ett bra substitut för fossila drivmedel, och har lovat att investera mellan 180-470 miljarder euro fram till 2050 för utbyggnaden av vätgasproduktion i Europa. Cellcentric ska enligt Eliasson inte ha tagit del av EU-investeringar ännu, men håller med om kommissionens slutsats att vätgas verkar tillhöra transportsektorns framtid.

LÄS MER: Olika lön för samma jobb – Göteborg halkar efter

– Med tanke på Parisavtalet och klimatmålen är det ganska klart att vi måste ställa om. För lättare transporter fungerar batterier bra, men när det kommer till tyngre och mer långväga transporter är vi övertygade om att vätgasdrift är framtiden.

I ett inledande skede kommer Cellcentrics två fabriker vara belägna i Kanada och Tyskland, och kommer således inte ha någon inverkan på den svenska arbetsmarknaden.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.