I och med Volvo Cars omställning mot elektrifierade fordon avyttrar nu personbilstillverkaren sitt ägande i fristående motorfabrikören Aurobay. Bolaget, som grundades 2021 tillverkar förbrännings- och hybriddrivlinor i bland annat Skövde. Det skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Den 33-procentiga andelen överlåts till kinesiska Geely Holding som i sin tur har tecknat ett ickebindande avtal om att sälja 50 procent av Aurobay till Renault.
Aurobay, som har 2 850 anställda i Göteborg, Skövde och Zhangjiakou i Kina, kommer att ingå i det nya företaget.
Målet: 19 000 anställda världen över
Enligt planerna kommer bolaget tillverka förbrännings- och hybridmotorer i 17 fabriker i Amerika, Asien och Europa, med ett manskap om totalt cirka 19 000 världen över.
Enligt pressmeddelandet är förhoppningen att kunna producera cirka 5 miljoner förbrännings-, hybrid- och plug-in-hybridmotorer samt växellådor.
Redan nu har Aurobay kunder såsom Volvo Cars, Renault, Dacia och Geely Auto för att nämna några.
– Många biltillverkare koncentrerar sig på elektriska drivlinor och kommer att tappa fokus på förbrännings- och hybridsystem. Det nya företaget kommer att utveckla och leverera toppmoderna produkter. Vi kommer att ha storleken, kunskapen och förmågan att utveckla och tillverka hybridmotorer med låga eller noll utsläpp i en skala som kommer att minska det globala koldioxidavtrycket avsevärt”, säger Aurobays vd Michael Fleiss i pressmeddelandet.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.