Volvo Cars och det kinesiska systerföretaget Geely planerar att slå ihop sin utveckling och produktion av förbränningsmotorer i ett nytt bolag. Arkivbild.
Volvo Cars och det kinesiska systerföretaget Geely planerar att slå ihop sin utveckling och produktion av förbränningsmotorer i ett nytt bolag. Arkivbild. Bild: Fredrik Persson / TT

Volvo och Geely vill samäga motorbolag

Volvo Cars planerar att slå samman sin utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer med motsvarande verksamhet hos det kinesiska systerföretaget Geely. Det skulle öka Volvo Cars eget fokus på eldrift. Den första elmodellen visas i nästa vecka.

ANNONS

Tanken är att Volvo Cars och biltillverkaren Geely tillsammans ska bli ägare till ett nytt bolag som utvecklar och bygger förbränningsmotorer. Men inga beslut är fattade, och det finns ingen tidsplan för när förändringen kan vara genomförd.

Både Volvo Cars och Geely ägs i sin tur av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Omkring 8 000 personer väntas arbeta i det nybildade bolaget. Cirka 3 000 anställda på Volvo Cars berörs, och omkring 5 000 personer som idag arbetar på Geely.

Fabrik i Skövde

I Sverige påverkas främst motorfabriken i Skövde, men även utvecklingsarbete i Göteborg. Omorganisationen väntas inte medföra någon reducering av personalstyrkan.

I ett första skede kommer respektive företag att identifiera vilka enheter som bör ingå i det nya motorbolaget. Den processen ska vara klar under 2020, uppger Volvo Cars.

ANNONS

– Det finns inga tankar på att flytta någon verksamhet. Detta handlar om att få en större volymbas och uppnå skalfördelar inom Geelygruppen, säger Stefan Elfström, presstalesman för Volvo Cars.

Var det nya bolagets huvudkontor ska ligga är inte heller bestämt.

Volvos motorfabrik i Skövde sysselsätter omkring 2 000 personer. IF Metallfacket där vill ännu inte kommentera planerna på att skapa ett fristående motorbolag.

– Det finns fortfarande många frågetecken. Det är en rätt stor organisatorisk förändring, säger Marko Borg Peltonen, ordförande i Metallfacket på fabriken i Skövde.

Visar eldriven suv

Volvo Cars har i flera år talat varmt om sin satsning på eldrift. I nästa vecka presenteras den första helt eldrivna Volvobilen. Det är den lilla suven XC40 som fått ny drivning och ska visas upp i Los Angeles.

Men en stor del av Volvos produktion kommer att vara hybridbilar, med både batteridrift och förbränningsmotor. Hybridernas motorer för bensin, diesel eller liknande väntas i framtiden komma från det nya motorbolaget.

Dessutom ska nybildningen förstås leverera till Geely och gruppens övriga märken: Lynk & Co, Proton och Lotus. Det finns även en förhoppning om att få bygga motorer för externa köpare.

Micke Larsson/TT

Ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Hade i genomsnitt cirka 43 000 heltidsanställda under förra året. Huvudkontoret ligger i Torslanda, på Hisingen i Göteborg.

Volvo Cars har bilfabriker i Göteborg, i belgiska Gent, i Chengdu och Daqing i Kina, samt i Charleston i sydöstra USA.

Det finns även motorfabriker i Skövde och i kinesiska Zhangjiakou, samt en komponentfabrik i blekingska Olofström.

Volvo Cars levererade 642 253 bilar globalt 2018, vilket innebar nytt försäljningsrekord för femte året i rad. Ökningen jämfört med året innan var 12,4 procent.

Fram till 1999 ingick tillverkningen av personbilar i koncernen AB Volvo.

Källa: Volvo Cars

ANNONS