Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo vd Martin Lundstedt och hans tyske kollega Martin Daum, vd för Daimler Trucks, meddelar att man satsar på ett gemensamt bränslecellsbolag. Bild: Anders Hofgren
Volvo vd Martin Lundstedt och hans tyske kollega Martin Daum, vd för Daimler Trucks, meddelar att man satsar på ett gemensamt bränslecellsbolag. Bild: Anders Hofgren

Volvo miljardsatsar på bränsleceller

AB Volvo och Daimler ska satsa stort på bränsleceller – genom ett gemensamt bolag. Volvo går in med 6,5 miljarder kronor i projektet, till att börja med. Coronakrisen har påskyndat samarbetet.
– Det här förändrar spelplanen, säger Volvos vd Martin Lundstedt.

AB Volvo och Daimler, världens två största tillverkare av lastbilar, har skrivit på ett preliminärt avtal om att att bilda ett nytt samriskbolag. Bolaget kommer att ha huvudkontor i Tyskland.

Målsättning är att ha serieproduktion av bränsleceller under andra halvan av det här decenniet. Bränsleceller är ett sätt att driva fordon elektriskt genom att tanka dem med vätgas, som sedan via en kemisk process skapar elektricitet där restprodukten blir vatten. Utöver de 6,5 miljarder som Volvo investerar kommer bolagen att investera vidare i bolaget under åren framöver, meddelar man. Daimlers vd Martin Baum förklarar också på en gemensam presskonferens att båda bolagen ska investera ytterligare mångmiljardbelopp i bolaget framöver.

– Genom att kombinera Volvokoncernens och Daimlers erfarenhet inom det här området kan vi öka hastigheten i den här utvecklingen, säger Volvos vd Martin Lundstedt.

– Med det här samriskbolaget visar vi tydligt att vi tror på bränsleceller för kommersiella fordon, säger AB Volvos vd Martin Lundstedt på en gemensam presskonferens med Daimler.

Viktigt för hela fordonsindustrin

Rent tekniskt kommer Daimler att lägga in all sin utveckling inom bränsleceller i det gemensamma bolaget, medan Volvokoncernen kommer att förvärva 50 procent av bolaget.

De båda bolagen öppnar också upp för fler samarbeten inom andra områden och med andra företag.

– Daimler är en av de ledande globala bolagen och vi är stolta att ha Daimler ledning med i detta strategiska samarbete. Det här samarbetet behöver dock godkännas av myndigheter. Jag vill också betona att vi kommer att fortsätta vara konkurrenter inom andra områden, säger Martin Lundstedt på bolagens gemensamma presskonferens.

– Att minska koldioxiden i transporter är en stor sak och inget bolag kan göra allt självt.

”Avgörande” för branschens framtid

Daimlers lastbilschef betonar att samarbetet var viktigt för hela fordonsindustrin:

– Vi startar inte från början, utan det är en mogen teknologi vi bygger vidare på – vi i Daimler har en lång historia med utveckling och produktion av bränsleceller för både bilar och lastbilar.

Förhandlingar innan coronakrisen

Bolagen förklarar att den ekonomiska nedgången efter corona ytterligare har förstärkt behovet av samarbete.

GP: Hur mycket är det här samarbetet orsakat av coronakrisen?

– Vi är snabba, men inte så snabba – det här påverkar våra organisationer och affärsmodeller, så de här förhandlingarna har pågått ett bra tag, säger Martin Lundstedt.

– Den här teknologiska förändringen kommer att förändra hela spelplanen och ha en global påverkan. Om Europa ska bli en ledande part i tunga transporter behöver vi göra det här gröna skiftet. Batteridrift är en hörnsten, som kompletteras med bränsleceller.

Volvo hade bakåt i tiden en utveckling av bränsleceller, vilket sedan knoppades av i ett eget bolag: Powercell, med verksamhet i Biskopsgården. På frågan om vad Volvo egentligen gjort för att utveckla bränsleceller, sedan man avknoppat Powercell, säger Lundstedt:

– Det stämmer att vi avknoppade Powercell för några år sedan. Vi har fortsatt att utveckla applikationerna och har varit tydliga med att bränsleceller är en pusselbit för framtiden.

Krävs nya mackar

En nyckelfråga för att vätgastekniken ska fungera är att det finns vätgasmackar som fordonen kan tanka – det saknas i stor uträckning i Europa i dag.

– Det handlar om att bygga upp den här tekniken gradvis. Och vi uppmanar också allmänhet, regeringar och myndigheter att driva denna fråga också, säger Martin Lundstedt.

På frågan om Geely och Li Shufu, som äger både AB Volvo och Daimler, är en faktor i samarbetet avfärdar Daimler Trucks vd det helt.

– Geely har inget med detta samarbetet att göra. Jag tror inte ens de varit informerad om detta förrän vi offentliggör det nu, sade Martin Daum.

Fakta: Bränsleceller och väte som bränsle

• En vätebränslecell omvandlar den kemiska energin i bränslet, i det här fallet väte och syre (från luften) till elektricitet. Elektriciteten används för att driva elmotorerna i ett elektriskt fordon.

• Det finns två huvudsakliga sätt att producera den vätgas som behövs. Så kallat grönt väte kan produceras lokalt på tankstället genom att använda elektricitet för att omvandla vatten till väte. Blått väte förväntas komma från naturgas, där användningen av teknik för att fånga in och lagra koldioxid gör att det går att skapa ett klimatneutralt bränsle.

Källa: AB Volvo

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.