Volvo Lastvagnar ska tillverka lastbilar som drivs av vätgas

AB Volvo satsar nu på en ny form av motorer. För att klara klimatmålen ska man inte bara tillverka batterilastbilar och elektriska fordon som drivs av bränsleceller – man satsar också på lastbilar med förbränningsmotorer som tankas med den fossilfria gasen vätgas. Det handlar om en miljardsatsning där man också bildar ett nytt bolag. Men det finns en hake: Det måste byggas ut vätgasmackar.
– Det är väldigt olika förutsättningar i olika delar av världen, säger Jan Hjelmgren, global produktchef på Volvo Lastvagnar.

ANNONS
|

Nyheten i korthet

  • AB Volvo utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som tankas med vätgas för att nå klimatmålen om nettonollutsläpp 2040.
  • Den nya tekniken ger väsentligt lägre koldioxidutsläpp men använder en liten mängd diesel för att antända vätgasen.
  • Utmaningar kvarstår med bristen på vätgasmackar och behovet av att producera vätgas på ett miljövänligt sätt.

Den här sammanfattningen är skriven med stöd av AI-verktyg från OpenAI och har granskats av GP:s journalister.

Läs vår AI-policy här.

För personbilar har elmotorer med batterier sedan flera år varit vägen mot att minska koldioxidutsläppen, med Tesla som föregångare. Men när det gäller tunga fordon är läget mer komplext. AB Volvo har samma klimatmål om att nå nettonoll-utsläpp senast 2040 – vilket betyder att man behöver minska utsläppen av växthusgaser i hela verksamheten och produkterna till nära noll och kompensera för den lilla del som återstår. AB Volvo är inte i närheten av att nå några sådana mål idag.

Och till skillnad från personbilar ska lastbilar vara i drift en mycket större del av dygnets timmar. Fordonen väger också mer och ska kunna frakta tunga laster.

ANNONS

– Under många år kommer det att finnas en ganska rejäl begränsning när det gäller batterielektriska fordon, när man ska köra riktigt långa körsträckor. Om man överdriver litegrann så är risken då att hela lastutrymmet består av batterier för att klara den typen av transporter, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på AB Volvos dotterbolag Volvo Lastvagnar.

En palett av olika bränslen

För att kunna klara klimatmålen utvecklar Volvo därför en mångfald av tekniker för gröna bränslen. Förutom batterielektriska lastbilar och andra fordon startade Volvo ett gemensamt bolag med största konkurrenten Daimler för att utveckla bränsleceller 2021 – fordon som tankas med vätgas, men där vätgasens energi omvandlas till elektricitet i bränslecellerna.

I ett pressmeddelande på torsdagen meddelar Volvo att man nu utvecklar lastbilar med traditionella förbränningsmotorer som tankas direkt med vätgas. Tanken är att tester på vägarna av fordonen kommer igång 2026, medan volymtillverkning ska komma igång i slutet av detta decennium.

– Den här lösningen är bra för tyngre fordon som kör längre sträckor – och där det inte finns elkapacitet – det är ett jättestort problem i många länder att man behöver bygga ut hela elnätet. Det räcker inte bara att ha laddstationer – nätet måste klara kapaciteten också, säger Jan Hjelmgren.

ANNONS

– Vi har hållit på att utveckla de här vätgasdrivna förbränningsmotorerna i Göteborg i flera år. Med den teknik vi tittar på får man ett utsläpp av koldioxid som är ungefär 5 procent jämfört med en vanlig diesellastbil.

Använder beprövad teknik

Vätgas innehåller i sig ingen kol och bidrar därför inte till klimatförändringen. Och fördelen, enligt Jan Hjelmgren, är att själva motorn är väldigt lik den som används i diesellastbilar.

– Det är en smart lösning att använda beprövad teknik. För att antända gasen i förbränningsmotorn sprutar man in en liten mängd diesel så att förbränning sker och energin frigörs i gasen. Motorn som sådan skiljer sig väldigt lite från en dieselmotor. Det är insprutningssystemet till motorn som måste hantera ett annat bränsle och tankarna som ska klara gas i stället för diesel, där de måste hålla en viss temperatur.

– Men vi har erfarenhet av gasformade bränslen redan idag, vi har lastbilar som tankas med naturgas eller biogas.

Just den lilla mängden diesel för att antända gasen betyder vissa utsläpp av just koldioxid.

– Här blir det viktigt att använda biodiesel, till exempel HVO, som inte tillför nya växthusgaser till atmosfären, säger Jan Hjelmgren.

Fakta: Volvos vätgassatsning

Volvo bildar under detta kvartalet ett nytt bolag ihop med kanadensiska Westport Fuel Systems, där man utvecklar en bränsleteknik för att kunna använda vätgas i stället för diesel i förbränningsmotorer.

2026 påbörjar man tester med lastbilar som tankas med vätgas. I slutet av decenniet kan man skala upp denna produktionen. Enligt Volvo har vätgasdrivna lastbilar en räckvidd jämförbar med diesellastbilar.

Är tänkt att hjälpa fordonsjätten att nå de tuffa klimatkraven, tillsammans med batterielektriska lastbilar och fordon, bränslecells-lastbilar och andra bränslen som biogas och biodiesel, som till exempel HVO.

Förbränningsmotorerna som tankas med vätgas kommer att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.

Bildar nytt bolag ihop med kanadensare

Tekniken bakom att antända vätgas är utvecklad av kanadensiska Westport Fuel Systems. Under detta kvartalet bildar AB Volvo ett gemensamt bolag med Westport för att utveckla och tillverka tekniken – vilket myndigheter också ska godkänna. Hela utvecklingen av motorer och system med mera, för vätgasen innebär en miljardinvestering för Volvo.

ANNONS

En än större fråga är dock att själva vätgasen i sig framställs på ett grönt sätt – det går nämligen att framställa vätgas med fossila bränslen, vilket minskar poängen med att använda bränslet.

– Ja, det är viktigt att elen vid produktionen av vätgas använder källor som till exempel vindkraft och solenergi.

Men, det finns en stor brasklapp kring hela denna teknikutvecklingen. Om det är dåligt med laddstationer för lastbilar och bilar som drivs av batterier, är det ännu sämre med mackar där det går att tanka med vätgas idag.

– Nej, det finns inte jättemycket tankstationer. Jag tror Tyskland har flest. Men det finns mycket planer i Europa och även i andra världsdelar, säger Jan Hjelmgren.

– Men flera av våra konkurrenter tittar på den här tekniken också.

Många faktorer påverkar hur viktig tekniken blir

Därför är det svårt att bedöma exakt hur stor del av en framtida lastbilsflotta som kommer att bestå av vätgastankade fordon med förbränningsmotorer.

– Det går inte att säga. Det handlar om allting från politiska förutsättningar för denna tekniken, vilka tekniska språng den ena eller andra lösningen gör – eller geopolitiska frågor som vad priset på litium kommer att vara för de batterier som sitter i de batterielektriska fordonen.

För Volvo innebär mångfalden av tekniker – man satsar även på förnybara bränslen som biogas och HVO – en helgardering oavsett hur utvecklingen blir.

ANNONS

– Vi måste gardera oss för olika lösningar, för våra kunder har samma behov oavsett hur de ska tanka.

– Vi är inte unika med denna vätgassatsning. Men vi måste bara göra det bättre än alla andra.

LÄS MER:Volvo visar helt självkörande lastbil i USA – kan snart vara på vägarna

LÄS MER:Nya miljardmaskinen avgörande för nya elbilarna hos Volvo Cars

LÄS MER:AB Volvo och Daimler Truck bildar bolag i Göteborg

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS