Volvo Cars meddelade på onsdagen att man varslar 1 300 egna tjänstemän och dessutom cirka 300 konsulter.
– Det rör sig om 1 300 tjänstemän på Volvo Cars som varslas, varav hundra i Skövde och resten i Göteborg. Vi har 12 000 tjänstemän i Sverige, säger vd Håkan Samuelsson.
– Det handlar om ett kompetensskifte som vi nu måste göra snabbare än vi tänkt, tack vare krisen. Vi hade tänkt göra det här genom frivilliga verktyg, som avgångsvederlag och så vidare. Men det kommer inte att vara tillräckligt, därför tar vi till detta och inleder nu fackliga förhandlingar.
Totalt har företaget cirka 24 000 anställda i Sverige.
Besked om uppsägning före september
– Vi räknar med att ge besked så snabbt som möjligt till berörda individer, men har respekt för att det tar tid att gå igenom detta med facken – vi har som ambition att berörda ska få meddelande före september.
Håkan Samuelsson förklarar samtidigt att bolaget har anställt 4 000 tjänstemän de senaste fem åren. Han förtydligar att produktionspersonal inte påverkas.
– Det gäller att ha rätt konkurrenskraftiga produkter som kunder efterfrågar, det är basen för tillväxt. Därför drar vi inte ned på produktionssidan, där vill vi behålla kapacitet att kunna tillverka 700 000 bilar som vi hade innan krisen och kunna återgå till fortsatt tillväxt.
– Där är det väldigt bra att vi har korttidspermitteringsverktyget det kan vi tillgripa året ut. Det passar perfekt i den här situationen. Vi kan hemförlova människor med en väldigt liten reduktion av deras löner.
Inga tankar på produktionsvarsel
Hur mycket mer hade ni behövt varsla om ni inte hade möjligheten att permittera?
– Det är omöjligt att svara på, men vi har aldrig diskuterat varsel på produktionssidan.
Volvo Cars förklarar i pressmeddelandet att man behöver omstrukturera bolaget och satsa på områden som onlineaffärer, elektrifiering, självkörande teknik och nya mobilitetstjänster.
Vilka grupper av tjänstemän berörs av varslet?
– Det är områden som produktutveckling, förbränningsmotorer, relaterade områden där man installerar förbränningsmotorer i bilar. Det handlar om hårdvaruutveckling av diverse mekaniska komponenter, där utvecklingen går mer och mer mot mjukvara och mot elektriska bilar. Det kommer också att handla om att vi utveckla mer mjukvara själva, så personal som specificerar egenskaper som sedan programmeras och utvecklas av underleverantörer är områden där vi måste göra mer själva, säger Håkan Samuelsson.
– Men vi behöver också ett starkare ledarskap – det handlar inte bara om elmotorer och batterier. Vi behöver ledare som kan kommunicera och förklara för medarbetare på ett bra sätt. Därför behöver vi en flackare organisation med färre nivåer som blir tydligare, med ledare som har större områden. Det är viktigt för att göra transformering snabbare, där vi kan få ut bra elbilar.
LÄS MER:Leverantörerna: "Blir ringar på vattnet"
Osäkert läge framåt
Kan det bli ytterligare varsel?
– Det är inget vi vill spekulera om idag, sedan tror jag ingen kan överblicka hur coronakrisen slår.
Hur stor roll spelar coronakrisen i detta varsel?
– Det är svårt att dela upp vad som är hönan och ägget. Coronapandemin gör inte att vi måste täcka upp ett kassaflödesbehov, utan krisen sätter fokus på produktutveckling och vilka produkter vi behöver när den här krisen är över. Vi behöver vara i rätt segment och i växande segment.
– Den här krisen har gjort tydligt att vi inte kommer gå tillbaka till exakt samma ekonomi och samhälle. Det gäller att utveckla produkterna ännu snabbare och framtidssäkra företaget. Vi ser en utveckling mot till exempel mer onlinehandel och fler videomöten i stället för fysiska möten. Och det kommer att vara en ökad efterfrågan på elbilar framöver bedömer vi.
LÄS MER:Detta måste du göra när du blir varslad
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!