Igår kom bilstatistik för Sverige som visade att Tesla var den stora vinnaren i september, med en försäljningsökning på cirka 50 procent jämfört med året innan – tack vare förmånliga lån för modellen Y. Även Volvo Cars ökade, men inte lika mycket, cirka 10 procent.
Nu kommer Volvo Cars statistik över den globala försäljningen i september, vilket var en anemisk ökning på 1 procent jämfört med samma månad i fjol. I antal bilar Volvo Cars sålde märket 62 458 bilar.
Ser man till marknader ökade försäljningen i Europa, med 23 procent jämfört med fjol, medan den minskade med 22 procent i USA och med 16 procent i Kina.
Avmattad marknad
Därmed avtar ökningen i takt med att bilbranschen har det tuffare. I augusti och juli var ökningstakten högre. Hittills i år ligger ökningstakten på tio procent.
Volvo Cars understryker att nästan hälften av märkets försäljning var av laddbara bilar – rena elbilar och laddhybrider. Den försäljningen ökade med 43 procent. Samtidigt är marknadsläget osäkert påpekar vice vd Björn Annwall i ett uttalande.
– Den övergripande marknadsbilden är fortsatt volatil och osäker, men den solida utvecklingen i Europa är uppmuntrande, säger han.
Totalt sett har Volvo Cars sålt 560 922 bilar i år, vilket motsvarar en ökning på 10 procent jämfört med i fjol.
LÄS MER:Elbilsförsäljningen når nytt årshögsta
LÄS MER:Pressade aktiekursen – hotar Volvo Cars långsiktiga finansiering