Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo Cars VD Håkan Samuelsson.
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson. Bild: Jonas Lindstedt

Volvo Cars och Northvolt ska bygga batterifabrik

Fordonstillverkaren Volvo Cars och batteriföretaget Northvolt bildar gemensamt utvecklingsbolag och ska bygga en gigantisk gigafabrik ihop.

Volvo Cars samarbete med svenska batteriföretaget Northvolt är för att utveckla och producera hållbara batterier till kommande elektriska Volvo- och Polestarbilar.

Man startar med att bygga upp ett forsknings- och utvecklingscenter i Sverige som ska tas i drift under 2022. Var det kommer att ligga är ännu inte klart.

Bygger gigafabrik i Europa

Det gemensamma bolaget ska också bygga en gemensam ny gigafabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh) per år. Jättefabriken för 30 miljarder kronor ska stå klar 2026, uppger Dagens Industri.

– Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar. Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group, i ett uttalande.

LÄS MER: Invigning för Volvo Cars nya fikaplats Glenntan

LÄS MER: Volvo kör vidare på ökad försäljnings-spåret

Volvo Cars planerar också att köpa upp till 15 GWh av battericellerna från Northvolt-fabriken i Skellefteå från och med 2024.

Volvo Cars har redan tidigare aviserat att hälften av företagets fordon ska utgöras av helt elektriska bilar i mitten av årtiondet, och målet är att man enbart ska sälja elbilar senast 2030.

Genom samarbetet med Northvolt kan Volvo Car minska den miljöpåverkan som kan hänföras till batterianskaffning och -produktion för företagets framtida bilar.

Var den nya gigafabriken ska byggas är ännu inte bestämt, men det beräknas sysselsätta upp till 3 000 personer.

Kunderna vill ha lång räckvidd och kort laddning

Den första bilen att utrustas med battericeller utvecklade av joint venture-bolaget blir den elektriska efterföljaren till Volvo Cars bästsäljande XC60-modell.

För Polestar innebär detta ett ytterligare ett steg att växa på den europeiska marknaden.

– Utvecklingen av nästa generations battericellsteknik in-house, tillsammans med Northvolt, gör att vi kommer att kunna ta fram batterier speciellt anpassade för Volvo- och Polestar-förare, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.

Man tänker fokusera på vad kunderna vill ha - lång räckvidd och korta laddningstider.

Volvo Cars kommer att ge mer information om sin framtida teknikfärdplan vid Volvo Cars Tech Moment, som kommer att hållas den 30 juni.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.