Claudia Braun blir ny designer med ansvar för färg och interiörmaterial för Volvos modeller, och ingår därmed i gruppen kring designchefen Robin Page. På Daimler Benz var Braun ansvarig för just färg- och utrustningsdesign för varumärkena Mercedes, AMG och Maybach.
”Vision om skandinavisk hållbar design”
– Volvo är det mest eleganta och hållbara varumärket. Märket matchar min vision om skandinavisk hållbar design och en ansvarsfull livsstil perfekt, säger Claudia Braun i ett uttalande.
Volvo Cars presstalesperson konstaterar att färg och material är en viktig fråga för märket.
– Förväntningar på färg och material från premiumkunder är viktiga att kunna tillmötesgå. Trender inom färg, form och material har stor betydelse.
Chef som kommer från Facebook
Samtidigt utser Volvo Cars Thomas Stovicek till att ansvara för användarupplevelse- och interaktionsdesignverksamhet. Det handlar om att ansvara för och utveckla kundernas digitala relation till företaget – i bilen, via appar eller via hemsidan. Stovicek har redan jobbat på Volvo Cars i två år och jobbade innan dess på Facebook.
– Fordonsindustrin genomgår verkligen en omvandling, och ny teknik och nya processer gör att vi kan bygga nya typer av produkter och tjänster för våra kunder och göra ständiga förbättringar. Människors förväntningar om vad bilar kan vara kommer att förändras, säger Thomas Stovicek i ett uttalande.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!