Volvo Cars ägare Li Shufu säljer Daimler – kan öppna för styrelseplats i AB Volvo

Volvo Cars majoritetsägare Li Shufu har sålt hela innehavet i Daimler Truck, där han var storägare. Det kan öppna för ett återinträde i konkurrenten AB Volvos styrelse där Li Shufu och Geely också är storägare.
– Vi säljer nu eftersom fokus i samarbetet med Mercedes är på personbilssidan, uppger Geelys presstalesperson Stefan Lundin.

ANNONS

Det handlar om Geelyägaren Li Shufus innehav i den tyska lastbilsjätten Daimler – som är AB Volvo och Volvo Lastvagnars främste konkurrent. Det var Bloomberg som rapporterade att hela det innehav på 6,3 procent som Li Shufu hade via bolaget Tenaciou3 Prospect Investment nu har avyttrats.

Det är också något Stefan Lundin, presstalesperson för Geely Sweden bekräftar för GP. Och orsaken är uppdelningen av det tyska bolaget i två – där Mercedes är ett börsnoterat bolag, Mercedes-Benz Group, och Daimler Trucks är ett annat.

”När Geely gick in i Daimler var Daimler Trucks och Mercedes personbilar ett och samma företag. I samband med uppdelningen fick vi en viss andel av aktierna i det nya lastbilsbolaget. De säljer vi nu eftersom fokus i samarbetet med Mercedes är på personbilssidan och innehavet i Mercedes är oförändrat”, skriver Stefan Lundin.

ANNONS

Ett konkret samarbete som kom ut just av personbilsverksamheten hos den tyska jätten var affären med citybilen Smart, som hörde till Daimlersfären men som Geely fortsatte utveckla från 2019.

Li Shufu äger via ägarbolag fortsatt 9,69 procent i Mercedes-Benz Group, där kinesiska statliga fordonsjätten Beijing Automotive, BAIC, är största ägare. Det finns samtidigt en tydlig koppling mellan personbilskoncernen Mercedes-Benz Group och Daimler Truck – den förre är klart störste ägare i den senare. Och även i Daimler Truck är för övrigt kinesiska BAIC en stor ägare.

Daimleraffären väckte uppmärksamhet

Affären när Li Shufu gick in i dåvarande Daimler i början av 2018 väckte stor uppmärksamhet i fordonsvärlden – strax innan hade Geely blivit största ägare i AB Volvo sett till kapital genom att köpa finansmannen Christer Gardells och hans Cevian Capitals innehav. Plötsligt var Li Shufu storägare i de två största lastbilsföretagen i världen. Det fick till följd att Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, fick lämna sin styrelseplats i AB Volvo:

”Anledningen till att Håkan Samuelsson inte föreslås för omval är offentliggörandet att Geely Group går in som största aktieägare i den tyska fordonstillverkaren Daimler”, konstaterade valberedningen för AB Volvo då.

Men när nu Li Shufu och Geely inte längre är ägare i AB Volvos styrelse, kan det öppna för ett återinträde i styrelsen från Håkan Samuelsson eller annan person som är knuten till Geely, då intressekonflikt inte föreligger längre. Det uppger flera analytiker för Dagens Industri.

ANNONS

Från Geelys sida förklarar man att det i varje fall inte är aktuellt omedelbart, med nomineringar till vårens bolagsstämma, men att man för en ständig dialog med AB Volvo: ”Angående styrelsen så är det något som det förs en kontinuerlig dialog om och vi stänger inga dörrar. Just nu gör vi dock inga förändringar i vårt arbete med AB Volvo. Avyttringen i Daimler är inte relaterad”, skriver Stefan Lundin.

Satsar heller på Volvo än Daimler

Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau konstaterar att Geely valde AB Volvo framför Daimler.

– Ur ett strategiskt perspektiv så kan man väl utröna att investeringen i Daimler som han gjorde var för att man huvudsakligen ville investera i Daimlers bilverksamhet snarare än deras lastbilsverksamhet. För när lastbilsverksamheten avknoppades valde man att gå ur det innehavet. Man kan se att man hellre väljer att satsa i Volvos lastbilsverksamhet än i Daimlers.

Och ur Geelys synpunkt kan synergierna mellan AB Volvo och Volvo Cars vara värda mer.

– Det förekommer en del samarbeten mellan Volvo Cars och Volvo Group, det finns mer koppling där naturligtvis, säger Hampus Engellau.

– Bolagen känner varandra och delar historien tillsammans. Och personalen i bolagen har delvis jobbat tillsammans tidigare.

LÄS MER:Polestar gör brakförlust – men tror på kraftig ökning av försäljningen

LÄS MER:Balder och Geely bygger nytt kontor för 720 miljoner kronor

LÄS MER:Volvo säljer motortillverkning till Geely

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS