Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Vi har allt från professorer till digitala hipsters"

Efter åren inom konsultbranschen ville Caroline Krensler testa något nytt. Det blev en inkubator med en twist. Nu firar Vinn Group tio år, och förbereder sig för nästa fas.

Hur gick det till när ni startade Vinn Group för tio år sedan?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag, Hans Johansson och Bengt Nilsson hade drivit och byggt upp Semcon tillsammans. Vi slutade ungefär samtidigt, fast av olika anledningar. Själv var jag hemma med barn och hade fullt upp med det. När jag väl skulle börja jobba igen var jag sugen på att prova något nytt. Jag hade arbetat med stora affärer och outsourcinguppdrag för kunder på Semcon. 1997 var jag ansvarig för börsintroduktionen. Det var en fantastisk resa, men det blev också väldigt stort. Vid den tiden började kunderna kräva mer specialistkompetens. Digitaliseringen, globaliseringen och urbaniseringen går så fort att de ofta inte kan hålla den typen specialistkompetens själva.

Caroline Krensler. Ålder: 50 år. Bor: I Askim. Bakgrund: International Master of Business administration från Handelshögskolan. Arbetade med strategi- och affärsutveckling på Semcon från 1995 till 2006. Gör: Medgrundare av och vice vd för Vinngroup. Styrelseledamot i en rad dotterbolag, liksom Västsvenska Handelskammaren, Konsert Strategy & IP och Platzer.. Bild: Lisa Thanner

Och vad blev er lösning?

– Vi sa: ”tänk om vi kunde ha en entreprenörsplattform, där vi supportar människor som drömt om att starta eget, men kanske inte vågat tidigare?” Personer som verkligen är superspecialister inom sina respektive områden, men som också får en chans att lära sig mer om entreprenörskap. Vi bestämde oss också tidigt för att inte låsa upp oss i en massa fasta staber och stora system. Så vi har ingen ekonomi- eller HR-avdelning här, allt sådant sköts i nätverk och med leverantörer. Det är bara fyra i moderbolaget, och våra dotterbolag.

Satsade ni på att locka till er någon särskild typ av bolag då?

– Ja, vi har alltid gillat att hålla koll på vad som påverkar våra kunder. Ju mer nischat desto bättre, är vår grund. Vi har ett gäng IT-bolag, ett gäng inom strategi och kommunikation, och några med djup teknisk kompetens. Det är allt från professorer inom ljud och ljus till digitala hipsters – en härlig blandning.

Är unga som kommer ut i arbetslivet nu mer sugna på att starta eget än att börja på ett stort bolag?

– Jag har funderat på det, och för många är det nog så. De lockas av startup-kulturen, att vara i mindre bolag och få påverka mer själva. De vill jobba i en kreativ miljö. För en del stora bolag kan det vara svårt att svänga om till det. Sedan är det väldigt svårt att starta eget, det kan vara svårt att lyckas i längden. Det är det som är bra här, att vi kan vara en support.

Många bolag inom tekniksektorn vittnar om att det är svårt att rekrytera. Upplever ni konkurrens om kompetensen?

– Så är det, men vi har skapat oss en bra plattform för rekrytering eftersom man både kan starta eget här eller söka sig till något av de befintliga bolagen. Humblebee, som är en digital studio, har till exempel något de kallar för the hive, där de tar in internationella studenter som jobbar med ett projekt. Då får de en fot in i gruppen. Vi har flera sådana projekt. I förlängningen kanske vi lockar studenterna att stanna hos oss.

Hur går det till att bli ett Vinn-bolag?

– I början fick vi själva gå ut i våra respektive nätverk och hitta intressanta personer. Nu söker sig många hit, för att de är nyfikna på vårt koncept. Det kan gå till så att en entreprenör kommer hit och berättar om sin idé. Om vi gillar den sätter vi oss tillsammans för att se om vi har en gemensam målbild. Vi vill helst att det är minst två personer som startar bolaget ihop, för även om vi finns här och stöttar så är det tufft i början. När vi kommit så långt ser vi efter i våra nätverk om vi har några gurus inom det aktuella området, och vilka potentiella kunder som finns.

Vem äger bolaget då?

– Vi äger femtio procent var, av det enkla skälet att vi ska ha lika stort intresse av att det ska bli bra. Det viktigaste är att entreprenören trivs och utvecklas, samt känner att vi har lika stor del i bolaget, annars kan de lika gärna dra iväg och göra något annat. Tjänstebolag är ju helt beroende av människorna inom det.

Allt det här låter ju härligt – att hitta en person med en idé och ge dem chansen att genomföra den. Men det är ju också en ganska stor ekonomisk risk ni tar?

– Absolut, det är en risk. Vi tar den största risken när vi drar igång ett bolag, framför allt var det så i början. Samtidigt gör både vi och entreprenören vår hemläxa ordentligt innan vi startar, så att vi har ett erbjudande som är attraktivt på marknaden. Vissa bolag har det sedan gått bra för direkt, andra har fått kämpa lite mer. Några har vi fått ändra inriktning något på, men det är ju så marknaden fungerar. Det är därför bolagen inte heller ska vara för stora. De ska vara nära kunderna, kunna hänga med och svänga om när det behövs. Och bevisligen har det gått okej.

Nu har ni funnits i tio år. Blir det tio år till?

– Ja, det finns massor kvar att göra. Vi kommer att fortsätta utvecklas och tar nu nästa steg då vi rekryterat en ny vd som ska ersätta Hans, Pierre Renhult från Digitas LBi. Vi hoppas därmed kunna växa mer inom det digitala området. Vi har dessutom sålt av två bolag. Om vi ser att de har bättre chans att växa utanför oss – till exempel genom att nå en global marknad – så är det ett naturligt steg i utvecklingen.

Krensler om…

Namnen

Först var tanken att alla dotterbolag skulle heta något med ”vinn”. Först ut var Goovinn, specialister inom projektledning och verksamhetsutveckling. Sedan kom Onevinn som är experter inom IT-säkerhet. Men vi insåg efter ett tag att det skulle bli väldigt mycket tungvrickning, så nu heter bolagen vad de vill.

Lärande

Vi samlar alla dotterbolags vd:ar en gång per kvartal för att de ska kunna presentera vad de gör och dela med sig av erfarenheter. Det går nästan alltid bra för några och mindre bra för andra. Då kan man lära av varandra, hur man kan tänka när det är tufft

Talangjakt

Vi i moderbolaget hittar många kompetenta personer genom våra nätverk. Både Hans och jag är ute och föreläser mycket, och jag har suttit i juryn för Venture cup. I början tänkte vi att Vinngroup som bolag inte skulle synas – stjärnorna är ju dotterbolagen. Med tiden har folk blivit nyfikna på oss som grupp.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.