Världens mest turbulenta flygvägar

Den turbulenta skräckfärden med Singapore Airlines från London till Singapore där en man dog och flera skadades är turligt nog ett mycket ovanligt fenomen.
Men det finns flera skakiga rutter. Här är de mest turbulenta flygvägarna i världen.

ANNONS
|

Den turbulenta flygningen med Singapore Airlines från Singapore från London där planet förlorade 1 800 meter i höjd på några minuter, har gjort det väldigt klart varför man ska att ha på sig säkerhetsbältet ombord på flyget.

Dödsfall och flygande saker

En person omkom i en hjärtattack och flera personer skadades under den dramatiska flygresan med fler än 140 passagerare och personal ombord. 79 av dem får nu vård i Singapore. Passagerare kunde vittna om mardrömsfärden där människor fått uppskrapade jack i huvudet och skrikit rakt ut i smärta, skriver BBC.

– Det jag minns som starkast är att se saker flyga omkring i luften. Och jag var helt nedsölad av kaffe. Det var en oerhört svår turbulens, säger den brittiska passageraren Andrew Davies till BBC.

ANNONS

Det finns värre turbulenta rutter

Men nu tillhör sträckan Singapore – London inte de mest turbulenta i världen. Det finns värre.

Turbli.com rankar de mest turbulenta flygrutterna i världen, baserade på 150 000 flygrutter med data från brittiska och amerikanska meteorologiska byråer.

Turbulens ombord på ett flygplan känns som skakningar och ryckningar i planet, eller luftgropar.

De skakigaste flygrutterna i världen

Santiago i Chile – Santa Cruz, USA

Tokyo, Japan – Katmandu i Nepal

Tokyo, Japan – New Delhi, Indien

Tokyo, Japan – Dhaka, Bangladesh

Almaty, Kazakstan – Bisjkek, Kirgizistan

Lanzhou, Kina – Chengdu, Kina

Centrair, Japan – Sendai, Japan

Milano, Italien – Genève, Schweiz

Milano, Italien – Zürich, Schweiz

Genève, Schweiz – Zürich, Schweiz

Nachville, USA – Raleigh/Durham, USA

Charlotte, USA – Pittsburg, USA

Denver, USA – Puerto Vallarta, Mexiko

Källa: Turbli.com

Detta är turbulens

Det finns två sorters turbulens: skakningar och så kallade luftgropar.

• Det som brukar kallas luftgropar är rörelser uppåt och nedåt. De kan kännas obehagliga och kan bli farliga om man inte är fastspänd eller om tunga föremål är lösa, men för flygplanskroppen innebär de ingen fara. Alla flygplansmodeller har vid luftvärdighetscertifiering utsatts för betydligt kraftigare påfrestningar för att bli godkända.

• Luftgropar uppstår när moln bildas och luften rör sig vertikalt upp och ner med höga vindhastigheter. De ökar oftast i intensitet ju närmare ekvatorn man flyger.

• Skakningar som känns som om man åker på ett tvättbräde. Vibrationerna kan över tid anstränga flygplanets konstruktion, därför besiktigas flygplanet utvändigt inför varje flygning, för att kontrollera att inga skador uppstått under tidigare flygning.

Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:Efter skräckresan: Passagerare landar i Singapore

LÄS MER:Eva-Lena från Göteborg har varit flygvärdinna i 37 år – hit åker hon själv på semester

LÄS MER:Här semestrar du billigast – och dyrast

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS