Rederi- och logistikföretaget DFDS beställer 100 tunga FM Electric av Volvo Lastvagnar. Bild: Volvo Trucks
Rederi- och logistikföretaget DFDS beställer 100 tunga FM Electric av Volvo Lastvagnar. Bild: Volvo Trucks

Världens största beställning till Tuve av ellastbilar

Logistikjätten DFDS beställer 100 nya tunga ellastbilar från Volvo Lastvagnar - i en av världens största elaffärer för lastbilar. Alla fordonen kommer att tillverkas i Tuve.
– Det är absolut den största elbilsaffären Volvo Lastvagnar har gjort, säger vd:n Roger Alm.

ANNONS
|

Nu kanske 100 ellastbilar inte låter så mycket i allmänhetens öron. Men fram till augusti i år såldes det cirka 200 ellastbilar totalt i Europa, varav Volvo Lastvagnar stod för 40 procent.

Med den nya affären med DFDS, betyder det att Volvo Lastvagnar får en jättebeställning på ett bräde.

Ett kliv framåt för fossilfria transporter

Niklas Andersson, executive vice president och chef för logistikdivisionen på DFDS och Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar. Bild: Volvo Trucks
Niklas Andersson, executive vice president och chef för logistikdivisionen på DFDS och Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar. Bild: Volvo Trucks

– Den här affären är så pass stor att vi tror att det är världens största elaffär av tunga lastbilar globalt och det handlar om 100 ellastbilar av det tunga segmentet av modellen FM Electric. Och med den här affären tar vi ett stort steg mot fossilfria transporter, säger Roger Alm.

ANNONS

LÄS MER:Volvo anställer hundratals nya lastbilsbyggare

LÄS MER:Så ska Volvos ellastbilar låta – hör nya ljudet

Hur mycket pengar det handlar om vill inte Volvo Lastvagnar eller DFDS berätta, men från DFDS, som är ett av nordens största rederi- och logistikföretag är man väldigt nöjda med investeringen.

– DFDS har en hållbar och ambitiös klimatplan där vi ska vara helt klimatneutrala 2050 och ha 45 procent reducerade CO2-utsläpp till 2030, så att investera i detta är superviktig för oss. Vi är så pass stora att vi kanske kan dra andra med oss, säger Niklas Andersson, executive vice president och chef för logistikdivisionen på DFDS.

Räckvidd på 300 kilometer i dag

Räckvidden för en Volvo FM Electric är i dag 300 kilometer, ungefär sträckan Göteborg-Malmö, på en laddning.

Det innebär att DFDS först kommer att använda de tunga elektriska lastbilarna i närområdet av Göteborg, i väntan på ett nätet för elladdningsstationer byggs ut.

– Vi tittar på flödena och sedan kommer batterierna att utvecklas över tid och då kommer det att bli längre räckvidd. Just nu kommer mycket av laddningarna att ske på hemma plan i Göteborg där ganska många av bilarna kommer att vara, säger Niklas Andersson.

LÄS MER:Öppet laddningsnätverk ska ge fler ellastbilar

Chaufförer gillar arbetsmiljön

Storaffären är inte bara vänlig mot miljön - den är också arbetsmiljövänlig.

När Västtrafik gjorde en storinvestering i Volvos elbussar blev busschaufförerna väldigt förtjusta i den nya tysta arbetsmiljön.

ANNONS

Samma signaler har DFDS fått från sina chaufförer.

– Utöver de 100 vi har beställt har vi fått en första leveranser av de nya ellastbilarna och de första chaufförerna som kör den är helt lyriska och har blivit ambassadörer för detta. Det finns säker många chaufförer som är lite skeptiska mot det elektriska, men de som kör de nya lastbilarna är mindre trötta på grund av minskat ljud och vibrationer, säger Niklas Andersson.

Och just nu är det stor förarbrist både i Europa och Sverige.

– Med ellastbilar hoppas vi att vi kan locka fler till att bli lastbilschaufförer och att det ska ge fler arbetstillfällen inom transportindustrin, säger Roger Alm.

Om det kommer att ge nya arbetstillfällen på lastbilsfabriken i Tuve är ännu oklart.

Men alla de 100 nya ellastbilarna ska byggas där, och de första leveranserna kommer att ske nästa höst och fortsätta in i 2023.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS