Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mohammed Alkhatib och Moustafa Khedirs affärsidé går ut på att de hämtar sina kunders bilar, tvättar dem och lämnar tillbaka dem igen enligt överenskommen tid. Bild: Olof Ohlsson
Mohammed Alkhatib och Moustafa Khedirs affärsidé går ut på att de hämtar sina kunders bilar, tvättar dem och lämnar tillbaka dem igen enligt överenskommen tid. Bild: Olof Ohlsson

Ungdomar testar att driva företag

De har själva hittat på både affärsidéer och strategier för marknadsföring. I fyra veckor har nio ungdomar i Kungsbacka kommun drivit sina egna företag, med något varierade resultat. Och många av dem planerar att fortsätta när projektet är över.

Några har startat en mobil kiosk, en annan säljer överlevnadskit. Det är variation på de sex företag som Kungsbackaungdomarna driver genom kommunens projekt #MittSommarföretag.

20-åriga Hafezeh Rahimi fick idén till sitt företag när hon satt och funderade på vad hon är bra på.

– Då kom jag på att jag ofta hjälper folk med översättning. Vänner och familj som inte kan svenska brukar fråga mig när de ska fylla i någon blankett från Skatteverket eller behöver ringa något viktigt samtal. Jag kan hjälpa till på både persiska och dari, som är ungefär som svenska och norska, säger hon.

Kunder som inte bor i Kungsbacka kan få hjälp över telefon, men Hafezeh Rahimi följer också med till vårdcentralen eller andra ställen där tolkhjälp kan behövas. Hon önskar själv att en liknande tjänst hade funnits när hennes familj kom till Sverige.

– Vi kände ingen som kunde hjälpa oss med språket då. Som tur var för mina föräldrar kunde jag engelska, så vi klarade oss ändå, säger Hafezeh Rahimi.

Yngre deltagare än tidigare

Kajsa Jeppsson, utvecklingsledare på Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen i Kungsbacka kommun, tycker det är viktigt att uppmuntra unga till att prova på eget företagande.

– Har man fått en provsmak av entreprenörskapet som ung blir man många gånger egenföretagare också. Sedan kan det såklart hända att man provar och inser att det här är inget för mig. Det är också en viktig lärdom, säger hon.

I flera andra kommuner, exempelvis Borås och Partille, finns liknande initiativ för unga sommarföretagare. För Kungsbacka kommun är det inte första gången, men nytt för i år är att projektet är lite kortare och några av deltagarna lite yngre.

– Från början var det sagt att ungdomar mellan 15 och 20 år skulle få söka. Men vi fick samtal från föräldrar till några yngre killar som ville vara med, så då blev det så. De yngsta deltagarna i år är 13, säger Kajsa Jeppsson.

Marknadsföring är en utmaning

Förutom fyra dagars utbildning i företagande har ungdomarna fått 2 000 kronor i startkapital av kommunen. Sedan har det varit upp till dem själva att investera i sina företag och förhoppningsvis gå med vinst.

– Det har varit häftigt att se alla deltagare växa. Jag har imponerats över hur engagerade och orädda de är. De har hittat på och slipat på sina idéer och sedan helt enkelt lyft luren och sett till att det blivit verklighet, säger Kajsa Jeppsson.

Rasmus Andersson, 17 år, bestämde sig för att söka till projektet när han inte fick något sommarjobb. Och överlevnadspaketen som han säljer har redan genererat mer pengar än han lagt ut.

– Men det svåra är marknadsföringen. Jag har nog varit lite naiv och trott att folk ska komma till mig, men så är det såklart inte. Igår skrev jag ut 400 reklamblad som jag gick och delade ut i folks brevlådor. Och så har jag gjort filmer som jag ska lägga upp på Facebook, säger han.

Vill fortsätta med sina företag

För Hafezeh Rahimi är utmaningen en annan – hon har svårt att ta betalt.

– Det är inte lätt eftersom jag har hjälpt folk tidigare utan att kräva pengar för det. Sedan vet jag att det är svårt för dem som inte har jobb, hur ska de kunna betala mig? Jag tycker om att hjälpa människor, det känns fint att få göra skillnad för någon som behöver det. Men jag måste nog försöka bli lite hårdare med betalningarna, säger hon.

Både Rasmus Andersson och Hafezeh Rahimi planerar att fortsätta med sina företag när projektet är över. Det ska också vännerna Moustafa Khedir och Mohammed Alkhatib. Båda är 19 år gamla och läser teknik respektive natur på gymnasiet. Deras företag går ut på att tvätta bilar och leverera varor, men de planerar att utöka med fler tjänster framöver.

– Men nu är det först och främst biltvätt vi sysslar med. Vi hämtar bilen hemma hos våra kunder, eller om den står vid deras jobb. Så kör vi och tvättar den och ställer tillbaka den inom en viss tid som vi har kommit överens om, säger Moustafa Khedir.

Roligare att vara två

Både han och affärspartnern gillar friheten som kommer på köpet för egenföretagare.

– Vi får själva styra vad vi gör istället för att ta order från någon. Det gillar jag, säger Mohammad Alkhatib.

– Jag tror att det är bättre att vi är två personer också. Det är roligare, och vi ger energi åt varandra, säger Moustafa Khedir.

Kollegorna är också överens om vad som är svårast med att driva eget.

– Att visa folk att vi finns! Vi har marknadsfört inlägg på Facebook och delat ut reklamblad, men vi har inte fått jättemycket jobb än. Det är inte lätt men vi är ju nybörjare också, det kommer säkert att gå bättre och bättre, säger Moustafa Khedir.

Även Mohammad Alkhatib ser positivt på företagets framtid.

– Så småningom kanske vi kan ha vår egen lokal där vi tvättar bilarna, säger han, och tillägger:

– Men även om vi tänker fortsätta med företaget i höst så kommer skolan först!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.