Triumfglass och Poppels Bryggeri ligger bara sju kilometer från varandra i Partille så det föll sig naturligt för Triumfglass med ett samarbete.
– Vi gillar Poppels varumärke. De har verkligen lyckats med att skapa ett varumärke som hantverksbryggeri. Och vi jobbar båda med att hitta nya smaker, så under hösten började vi samarbeta och utbyta erfarenheter och försökt att kombinera nya smaker, säger Felix Müntzing, försäljningschef på Triumfglass.
Resultatet blev alltså en ölglass med ekologisk vaniljgräddglass med malttrippel från Poppels bryggeri. En alkoholfri vuxenglass, där en Imperial Stout har fått koka ner i 56 timmar.
Vad smakar glassen?
– Lite choklad, kaffe kombinerat med vanilj. Stout är i sig smakrikt, så den är intensiv och härlig av lite mer vuxenkaraktär, Felix Müntzing.
Kommer bara att säljas i glasskiosker och restauranger
Ölglassen kommer att lanseras på lördag i samband med Lindholmen Street Food Market, där smakprover delas ut till Göteborgsområdets matfantaster.
I övrigt räknar Triumfglass med att ölglassen blir ett så kallat gästspel.
– Men man vet aldrig på förväg hur det kommer att gå, säger han,
LÄS MER:Choklad i topp i årets glasstest
Dock kommer glassen inte att säljas i butik, utan enbart på glasskaféer, glasskiosker och på restauranger.
I övrigt förbereder sig Triumfglass inför sommaren och lägger upp glasslager.
Men man räknar inte med att det kommer att bli som förra sommaren då glassen sålde slut i värmen.
– Vi bygger upp ett lager för en normalsommar, som brukar vara fem till sex veckor med vackert väder. I fjol blev det tolv. Sådant går aldrig att förbereda sig för, säger Felix Müntzing.